Egalia får Guldkornspris för överlevnad

RFSL Stockholms fritidsverksamhet Egalia tilldelas idag 50 000 kronor och Guldkornspriset av Allmänna Arvsfonden, eftersom projektet fortsatt efter att projekttiden löpt ut.

– Vi är jätteglada för priset och pengarna som gör det möjligt att arbeta vidare med att sprida våra erfarenheter, säger Anna Söderström, ordförande för RFSL Stockholm.

Priset delas ut till projekt som blivit permanenta verksamheter och prispengarna kommer att användas till att sprida erfarenheter från arbetet med Egalia till andra fritidsverksamheter och personer som arbetar med unga vuxna.

– Det var en otrolig lättnad att Stockholms stad tog ett positivt beslut om finansiering i början av året. Tyvärr innebar beslutet att vi går lite på knäna då vi bara kan ha öppet en kväll i veckan. Men det är trots allt mycket bättre än att verksamheten tvingas stänga, säger Jojo Stenberg, verksamhetskoordinator för Egalia.

Under projekttiden höll Egalia öppet två kvällar i veckan, men har sedan januari 2010 bara öppet på måndagar.

– Inför 2011 är det inte hållbart att fortsätta hålla öppet en kväll i veckan eftersom vi har så många besökare. Vi avvaktar besked om vår bidragsansökan och funderar på hur vi skulle kunna lösa den ekonomiska situationen för att återigen kunna hålla öppet två kvällar per vecka, säger Anna Söderström.

Egalia är RFSL Stockholms verksamhet för unga hbtq-personer och deras vänner. Verksamheten fick mycket uppmärksamhet kring årsskiftet då den hotades av nedläggning, men genom insamlingen Egalias änglar hjälpte privatpersoner till att hålla verksamheten öppen tills ett positivt besked kom från Stockholms stad. Vill du stödja Egalias verksamhet gör du det enklast via bankgiro: 273-4382.

Mer information:

Anna Söderström
076- 787 65 51

• anna söderström
  • egalia
  • rfsl stockholm
  • hbt
  • jojo stenberg
  • stockholm
  • allmäna arvsfonden
  • guldkornspriset

Richard Svahn

Presskontakt Ordförande 0767-87 65 51

HBT-ungdomars fritidshäng står utan finansiering från Stockholms stad 2010

Efter Organisations- och föreningsutskottets beslut att återremittera ärendet om Egalias framtid, kommer ungdomsverksamheten inte att öppna igen efter helgerna. - Utan ett beslut från Stockholms stad kan vi inte öppna igen efter nyår, berättar Anna Söderström, ordförande för RFSL Stockholm. Vi hoppades kunna ge ungdomarna ett glatt besked i julklapp i år, nu blir det precis tvärtom.