Reumatikerförbundets ordförande Lotta Håkansson nöjd med flera av förslagen i utredningen ”Ett mer ändamålsenligt regelverk i sjuk- och aktivitetsersättningen och för förmåner vid rehabilitering”

Äldre med sjukersättning ska inte behöva söka arbeten de inte har erfarenhet av

Idag har utredaren Samuel Engblom överlämnat utredningen om nya regler i sjukersättningen och aktivitetsersättningen till socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi. I den ingår bland annat förslaget att personer över 60 med sjuk- eller aktivitetsersättning inte ska behöva söka arbeten de inte har erfarenhet av eller möjlighet att klara av.

- En sådan lagändring skull göra det möjligt för äldre, kroniskt sjuka personer att leva anständiga liv trots en varaktigt nedsatt arbetsförmåga. Vi har kämpat för att få till den här förändringen under de senaste åren, säger Lotta Håkansson, ordförande för Reumatikerförbundet.

2018 presenterade Inspektionen för socialförsäkringen siffor som visade att antalet personer som nekats sjukpenning ökat väsentligt under en längre tid. Andelen var högst bland reumatiker och personer med andra sjukdomar i rörelseorganen. Andra som i högre uträckning än andra nekades sjukersättning var grupperna med förgymnasial utbildning, äldre mellan 60–64 år och utrikes födda.

Förra året redovisade Försäkringskassan en fortsatt och kraftig ökning av antalet personer som fått avslag på sin begäran om sjukersättning.

- Vi vill att alla ska få möjlighet att arbeta till 100 procent av sin förmåga och kunna försörja sig på det. Om ens förmåga är 75 procent av en heltid är det orimligt att kräva att en person med kronisk sjukdom som närmar sig pensionsåldern plötsligt ska klara att jobba 100 procent. För många av våra medlemmar är den här lagändringen alldeles nödvändig för att de ska få en hygglig livskvalitet och ålderdom, avslutar Lotta Håkansson.

Reumatikerförbundet kommer att skriva ett remissvar på utredningen.