RoligaPrylar.se köps av ny e-handelsfond - siktar mot 100 MSEK

Webbutiken RoligaPrylar.se som säljer presenter och leksaker på nätet har fått en ny majoritetsägare i e-handelsfonden Net Departo Ventures AB.

Nordisk expansion om 100 MSEK med nytt kapital

Dan Nilsson, grundare av Roliga Prylar blir kvar som VD i bolaget och ser förvärvet som en möjlighet till att nå en helt ny nivå.

”Jag är otroligt nöjd med affären. Net Departo är inga kostymkillar med powerpoints, utan de är riktiga e-handlare och entreprenörer. Med den kompetens som nu kommer in i bolaget och det kapitaltillskott som görs i samband med förvärvet tror jag att vi utan tvekan kan nå vårt mål om en omsättning på 100MSEK på den nordiska marknaden.”

En ny e-handelsfond med 10 kommande förvärv

Net Departo Ventures VD, Anders Andersen, säger följande om bakgrunden till investeringen i Roliga Prylar.

”Med investeringen i Roliga Prylar får vi den bästa tänkbara start på vår runda av e-handelsinvesteringar. Det är en sund verksamhet i tillväxt, som har proof of concept, men fortfarande med mycket potential som vi kan hjälpa bolaget att realisera. Samtidigt investerar vi även i grundaren Dan Nilsson, som ger oss tillgång till ett stort nätverk och kompetens som kan användas i organisationen vi nu ska bygga.”

Detta är den första i raden av tio planlagda nordiska e-handelsinvesteringar som kommer att genomföras under de kommande två åren.

”Det vi primärt letar efter är entreprenörer som vill vara med och växa med oss. Sunda bolag där en kapitalinjektion tillsammans med vår kompetens, kan tiodubbla omsättningen på en treårsperiod” säger Anders Andersen.

Till skillnad mot många befintliga fonder och riskkapitalbolag inom branschen har Net Departo Ventures inte sin bakgrund inom kapitalförvaltning utan inom e-handel.

”Vi ser en stor mängd passiva investerare på svenska marknaden nu där man lägger hela tillväxtbördan på entreprenören. Vi vill tillföra mer än pengar till bolaget och inte sitta i passagerarsätet, utan bidra aktivt med vår erfarenhet och vara ett stöd för e-handlaren.” fortsätter Anders Andersen.

• e-handel
  • riskkapital
  • webbutiker
  • ehandel
  • webbutik
  • investering
  • roligaprylar

Om RoligaPrylar.se (Retevo AB)

Grundades 2008 av Dan Nilsson, omsatte 13 MSEK i senaste bokslutet, med en tillväxt på årsbasis om 100%. Säljer primärt presenter, leksaker och produkter inom populärkultur. Idag etablerade i Sverige, men lansering i hela norden kommer ske under sommaren.Dan Nilsson är e-handlare sedan 2002 med en examen i retail management från Lunds Universitet. Han har startat och varit medgrundare i över 10 e-handelsprojekt och är utöver Roliga Prylar engagerad i Fyndiq AB, Ehandel.se, Tonerlagret AB och Contentor AB.

Om Net Departo Ventures AB

En e-handelsfond som investerar i mellanstora e-handlare i norden med en omsättning på 5-15MSEK. Fonden kommer under de kommande åren investera i en portfölj av nordiska e-handelsbolag. Bakom fonden står Lars-Göran Ahlberger och Peter Fräjdin, logistikföretaget Logents grundare.

Oscar Troedson

Presskontakt PR-ansvarig PR/kommunikation +46 70 533 08 45