Emelie behöver inga fler skattesänkningar

Få kan undgått hur Emelie och hennes mamma drabbats av alliansregeringens nya sjukregler. Trots svår sjukdom riskerar Annica att tvingas sälja sin bostad för att kunna söka försörjningsstöd, den direkta konsekvensen av rent omänskliga formuleringar i sjukförsäkringslagen. Trots åtskilliga påtryckningar under två års tid vägrar alliansen att ge något mer än beklagande kring dessa fall.

Filmen om Emelies presumtiva möte med statsminister Fredrik Reinfeldt.

• Politik, allmänt

• sjuka
  • sjukdom
  • sjukförsäkring
  • utförsäkrade
  • utförsäkras
  • försörjningsstöd
  • utförsäkring
  • sjukersättning

Jenny Fjell

Presskontakt Initiativtagare Nätverket Resurs 070-4961972

Öppet brev till Gunnar Axén, ordf i Socialförsäkringsutskottet

Igår, den 16 september, överlämnade Resurs och Aktionsgruppen för sjukförsäkrades rätt en namnlista med över 105 000 namn till Gunnar Axén, ordf i riksdagens socialförsäkringsutskott. I media uttalanden efter överlämnadet hävdar Gunnar Axén att de som skrivit under listan inte förstått de nya reglerna. Vi i Resurs undrar om det inte snarare är Gunnar Axén som inte förstått verkligheten.

Öppet brev till läkarförbundet angående utförsäkring av sjuka

Nästa år kommer ca 50000 långtidssjuka att utförsäkras ur sjukförsäkringen till följd av lagförändringarna som infördes 1 juli 2008. Det räddningspaket som presenterades i mitten på september medför föga förändring för majoriteten av de sjuka, då ersättningen är i paritet med försörjningsstöd och kraven på aktivitet höga. Vi undrar varför läkarförbundet inte agerar då patienterna drabbas hårt.