Återvinningens dag ska få oss att bli ännu bättre på att sortera

Den 19 september är det åter dags för Återvinningens dag i Västsverige. Då slår Renova tillsammans med de elva kommuner som äger bolaget, ett slag för ökad återvinning. Målet är att få in ännu mer material som kan återvinnas och dessutom vill man propagera för bättre sortering.

2008 gav varje svensk upphov till 511 kg sopor! Av detta gick hela 35 procent till materialåtervinning, vilket är en liten minskning från året innan. Samtidigt som avfallsmängderna på sikt måste minska så är det viktigt att allt mer av avfallet återvinns.

Återvinningens dag på 26 återvinningscentraler
Att åka till återvinningscentralen och sortera sitt avfall är idag en självklarhet för många men fortfarande är det flera som ännu inte hittat dit. I Renovas elva ägarkommuner finns 26 återvinningscentraler. Kommunerna är Ale Göteborg, Härryda, Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Mölndal, Partille, Stenungsund, Tjörn och Öckerö.

På Återvinningens dag uppträder all personal med texten "Personlig sorterare" på ryggen och är denna dag särskilt förberedd på att svara på alla frågor. Dessutom delas en nyframtagen folder ut som kort beskriver vart allt tar vägen.

Avgifta soppåsen!
Varje år säljs över 80 miljoner konsumentprodukter som är giftiga, frätande, hälsoskadliga eller farliga om de kommer ut i miljön. Dessa ska inte stå och skräpa i hushållen utan ska lämnas på kommunens bemannade återvinningscentral. Så långt lagret räcker kommer särskilt förstärkta papperskassar att delas ut till besökarna på Återvinningens dag. Dessa är till för att göra det enklare att samla allt farligt avfall som finns i hemmet (glödlampor, batterier, uttjänta mobiltelefoner, kemikalier m.m.) så att det sedan kan lämnas in.

Aktiviteterna i övrigt på Återvinningens dag kommer att variera från central till central med korvgrillning, godis till barnen, underhållning etc. På kommunernas hemsidor kommer att finnas information om detta.

För ytterligare information kontakta renhållningsansvariga i respektive kommun eller

Christian Kallerdahl, pressansvarig Renova, 0705 678672.