Gabriel & Associes ekologiska cognac hos Systembolaget

G&A Domaine de Marais är en cognac som är tillverkad enligt en 400-årig gammal metod och är en av de första ekologiskt certifierade cognacgårdarna. Alexandre Gabriel som utvecklat G&A såg det som en hyllning till regionen Fin Bois som annars sällan förekommer annat än i cuvées från de stora cognachusen.

Domaine de Marais har en mycket fördelaktig ”terroir” för odlingen av sitt vin varför denna cognac, enbart gjord på gårdens egna druvor, har en så elegant karaktär. Domaine de Marais VSOP är lagrad på fat av ek från Limousine i ca 8 år innan den anses mogen att buteljeras. Just ek från Limousineskogen anses vara de främsta för lagring av cognac då det ger en påtaglig men balanserad tanninstruktur.

Särskilt väl passar Domaine de Marais att avnjutas av den som uppskattar en cognac men vill uppleva denna ursprungliga torrare framtoning, alternativt
som en ingrediens i äldre tiders cocktailrecept som då bättre återspeglar hur cognacbaserade cocktails smakade förr när recepten ursprungligen skapades.

Prova G&A i en av de mest klassiska cocgnacscocktails genom tiderna, en ”Side car”.

2 cl G&A Domaine de Marais

2 cl Triple Sec, tex Cointreau eller Pierre Ferrand Dry Curacao.

2 cl citronjuice

Skaka ingredienserna och sila upp i ett kylt cocktailglas. Garnera med en citron eller apelsinskals zest. Apelsin ger en något fruktigare karaktär på din Side Car.

• Alkoholhaltiga drycker

• treple sec