Champagne Grand Prieur i Systembolagets beställningssortiment

Redan 1825 började Jean-Louis Prieur att tillverka champagne av högsta kvalitet. Namnet på sin högkvalitativa Champagne tillägnades hans båda söner, Charles & Alphrède.

Än idag finner man njutning i Ch. & A. Prieur som utstrålar tradition och kvalitet!

CH. & A. Prieur är beläget i byn Vertus som ligger i det världsberömda Côtes Des Blancs söder om Épernay. Det grundades 1825 och de på traditionellt vis utgrävda vinkällarna skapades 1880.

Champagnehuset Prieur var en av referensgårdarna vid skapandet av appellationen Champagne. Såsom en av pionjärerna var de medgrundare till Syndicat des Grandes Marques.

Prieur har länge varit kända på världsmarknaden för sin Champagne Napoléon, och vi är nu stolta över att som svensk importör kunna presentera det ursprungliga flaggskeppet Champagne Grand Prieur som nu nylanseras med en för samtiden uppdaterad grafisk profil.

Champagne Grand Prieur Brut

Perfekt balanserad med en frisk avrundad stramhet som responderar mot en citrusintegrerad frukt. Denna harmonierar väl mot den nötighet som i sin tur vilar mot den för champagne traditionella brödigheten. Bubblorna är små och delikata som i sprudlande överflöd ackompanjerar en elegant finish.

Grand Prieur Brut består till 1/3 av lagrade viner vilket ger en djupare och välbalanserad palett samt en härlig rondör med inslag av ekfat.

Druvblandningen : 45% Chardonnay, 30% Pinot Noir och 25 % Pinot Meunier

Kraften från Pinot Noir, Friskheten från Chardonnay kompletterat med Pinot Meunier i denna traditionella druvblandning är grunden till den sublima balans Grand Prieur Brut uppvisar. Elegansen och komplexiteten kan ytterligare förklaras med den stora del hantverksmässiga inslag som fortfarande utförs vid produktionen, samt att CH. & A. Prieur och Champagne Grand Prieur är skapad med bas i de bästa Grands Crus.

Lagringstiden är fyra år och överskrids gärna då det bedöms gynnsamt för kvaliteten.

Champagne Prieur Brut är val passad som en aperitif ihop med Hors-d'œuvre eller kallskuret inför en middag eller vid mottagningar och andra festligheter. Med sin goda balans med inslag av syra, brödighet, frukt och ekfat gör Grand Prieur Brut sig också mycket väl till en stor variation av rätter från fisk- till lättare kött- och fågelanrättningar.

Finns i systembolagets beställningssortiment

Artnr: 77336