St:Germain med när Le Rouge kör gästspel på Magnus & Magnus

Fredag den 18 och lördag 19 maj 2012 blir det gästspel på Magnus & Magnus i Göteborg. Det är delägare och chef Marco Baudone från Brasserie Le Rouge, grupp F12 i Stockholm. Marco har varit final i ”Årets kock” samt vunnit tävlingen den ”Gyllenen Kniven”, som är partävling i matlagning.

Hans följeslagare vid detta gästspel blir Filip Fastén, förra året utnämnd till ”Årets framtidslöfte” och innan dess yngste deltagaren i ”Årets kock”, på tv i ”Mitt kök” i två säsonger.

St:Germain Aperetif består av St:Germain, Champagne och soda. Det blir en fräsch och av många uppskattad smakkombination som ”renar” paletten inför en måltid.

Under Brasserie Le Rouge’s gästspel kommer det att till St:Germain aperetif serveras Gougre & foie gras.

St:Germain aperetif

- 1 del St:germain

- 2 delar Champagne Grand Prieur Brut

- 2 delar soda

Serveras med is i vinglas och en citronskalszest som garnityr. Det är viktigt att använda en torr champagne, eller cava om man så vill, för att på ett bra sätt balansera likören.

St:Germain är en fläderlikör som görs på handplockad fläderblom i Haute Savoie i sydöstra Frankrike. Blommorna macereras direkt i en Eau de Vie (druvbaserad sprit) från Bourgogne för att på bästa sätt ta tillvara på fläderns fräschör. Efter ca 30 dagars macerartion tillsätts råsocker och vatten. Resultatet blir en härlig fläderlikör med inslag av tropisk frukt som gör sig utmärkt med t.ex. champagne men framförallt i cocktails.

St:Germian, Systembolaget art nr. 87054

Grand Prieur Brut, Systembolaget art nr. 77336