Renault Austral bidrog till en stark försäljningsutveckling i Europa Q1, 2023

STARK FÖRSÄLJNINGSUTVECKLING FÖR RENAULT FÖRSTA KVARTALET 2023

STARK FÖRSÄLJNINGSUTVECKLING FÖR RENAULT

• Renault sålde 354 545 bilar * (PC och LCV) globalt under första kvartalet vilket motsvarar en ökning med 9 % jämfört med första kvartalet 2022.
  • I Europa ökade Renault sin försäljning med 20% motsvarande 231 125 bilar.
  • Renault noterade en stark tillväxt i C-segmentet (+51%) i Europa, drivet av framgångarna med Megane E-Tech Electric, Arkana och Nya Austral.
  • På den elektrifierade marknaden behåller Renault sin ledande position med en volymökning på 24 %.
  • Försäljningen av lätta transportbilar, där Renault är ledande i Europa, ökade med +32% på en marknad som ökade med 8%.

Samtidigt som den globala försäljningspolicyn bibehålls, når Renaults försäljning upp till 354 545 enheter* (PC & LCV), vilket motsvarar en ökning med 9 % jämfört med första kvartalet 2022.

I Europa når Renault en marknadsandel på 6,2 % (+0,2 pt vs Q1 2022) med 231 125 enheter (PC & LCV). Liksom 2022 visar varumärket betydande framsteg inom C-segmentet – den växande elektrifierade** marknaden, C-segmentet, detaljhandelsmarknaden och LCV-verksamheten.

ÖKAD FÖRSÄLJNING PÅ ELBILSMARKNADEN

Renault behåller sin ledande position på den elektrifierade marknaden med en ökning på 24 % och sålde 61 000 bilar.

Det elektrifierade sortimentet (rena elbilar och hybriddrivlinor) representerar nu 38 % av Renaults personbilsförsäljning i Europa under första kvartalet 2023, medan marknadsgenomsnittet når 34 %.

Hybridmodellerna hade ett starkt första kvartal, med en försäljning som ökade med 42 % till 38 400 bilar. Hybridtekniken, som efterfrågas mycket av privatkunder, når en mix på 60 % på försäljningen i Arkana och 67 % på Nya Austral.

Renault ökade sin elbilsförsäljning i Europa med 15 % och sålde 20 000 bilar varav 11 000 i Frankrike och blir därmed Frankrikes mest sålda elbil i sitt segment.

ÖKAD FÖRSÄLJNING I C-SEGMENTET

I C-segmentet i Europa ökade Renaults försäljning med 51% och mer än 62 000 registreringar. Förutom Megane E-Tech Electric fortsätter framgångarna för Renault Arkana, med mer än 18 500 försäljningar under första kvartalet 2023. Den framgångsrika lanseringen av nya Renault Austral fortsätter och man sålde 15 500 av modellen under första kvartalet 2023 och 22 400 sålda totalt sedan försäljningsstarten i november 2022.

I ett sammanhang där tillgången på bilar fortfarande är begränsad, uppnår Renault sitt försäljningsmål till företag och behåller en optimerad nivå, med mer än en av två bilar säljs privatkonsumenten. Detaljhandelsmixen når 54 % under första kvartalet 2023, vilket är +10 poäng jämfört med marknadsgenomsnittet (44 %).

TILLVÄXT PÅ LÄTTA TRANSPORTBILSMARKNADEN

Renault leder lätta transportbilsmarknaden i Europa och ökade med 32% vilket är 68 486 sålda fordon på en marknad som växte med 8%

Denna dynamiska prestation drivs av Renaults flaggskeppsprodukter, Kangoo (+36%), Master (+20%) och Trafic (+43%), ledande inom sina respektive segment.

Som pionjärer inom elektrifierade kommersiella fordon i 12 år med Kangoo och Master, kommer varumärket att fortsätta med lanseringen av Trafic Van E-Tech och visar även upp en ny transportbil på el innan årets slut.

Tack vare våra framgångsrika lanseringar i C-segmentet (Arkana, nya Austral och Megane E-tech Electric) ökar Renault sin tillväxt. Och framgången kommer fortsätta med lanseringen av nya Espace under året”. Fabrice Cambolive, Chief Exectutive Officer, Renault

* All figures without Russia sales.

** Includes EV, Hybrid (HEV) and Plug-In Hybrid (PHEV), excludes Mild-Hybrid (MHEV).

RN Nordic AB är importör för Renault Group’s varumärken Renault, Dacia och Alpine i Sverige. Importören, som ägs till lika delar av Hedin Mobility Company och Salvador Caetano, säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom cirka 20 huvudåterförsäljare uppdelade på 70 försäljningsställen och 160 verkstäder. Renaults ambition är att öka sina marknadsandelar i Sverige samt utöka det elektrifierade produktsortimentet, både för person- och transportbilar. På huvudkontoret i Stockholm arbetar cirka 80 anställda. Mer information på www.renault.se

Om Renault Group

Renault Group är en global koncern som ligger i framkant när det gäller hållbar mobilitet med ambitionen att uppnå koldioxidneutralitet i Europa år 2040. Alliansen med Nissan och Mitsubishi Motors och Renaults unika elbils-expertis gör att koncernen kan erbjuda hållbara och innovativa mobilitetslösningar till sina kunder. Koncernen är etablerad i mer än 130 länder och sålde 2,7 miljoner fordon år 2021. Företaget har 160 000 anställda.

www.renaultgroup.com/en/