Skoog sopade rent på lördagen

Skoog sopade rent på lördagen

Henric Skoog vann lördagens båda race i Clio Cup på Anderstorp och har skaffat sig ett stabilt grepp om mästerskapet.
– Vad ska jag säga annat än att jag är nöjd, sa Skoog.

Andra racet blev delvis en repris av första. Henric Skoog tog starten från pole position men blev utmanad av Andreas Wernersson. Skillnaden var att nu var Wernersson närmare hela racet.
– Det var jäkligt hårigt när Andreas närmade sig på slutet, sa Skoog och konstaterade att förhållandena var de värsta han varit med om i Clio-klassen.
– Det var vattenplaning på långa raksträckan. Lite äckligt faktiskt, sa han.

Andreas Wernersson var mer nöjd efter andra racet än efter första. Men han hade problem direkt från start.
– Sikten slog igen totalt, jag hade brutal imma. Det regnade in från scoopet (luftintaget), jag fick fälla ner visiret när det regnade i ansikte. Jag fick nästan panik, det enda jag såg var när ”Henke” bromsade, jag såg inte var banan var, sa han.
Men så småningom började sikten bli bättre.
– Jag tror att farten fanns nu och det var ett steg i rätt riktning. Men ”Henke” drar ifrån i toppen och jag måste vinna i morgon, helst två segrar, sa Wernersson.

Janne Gustafsson kvaddade sin bil i premiären i Skövde och efter massor av jobb kom han till start i Anderstorp och belönades med en tredjeplats i andra racet.
– Fantastiskt roligt, jag är mycket nöjd och glad. Vi har haft haft ståhej hemma med karossbyte och en massa annat. Killarna har jobbat ruskigt bra, sa han.
Albin Wärnelöv blev trea i första racet.

Marcus Annervi segrade i JTCC:s andra race.
– Mycket bättre race än det första. Bilen gjorde som jag ville, jag var riktigt nöjd med bilen och det gjorde att jag kunde ta segern i dag, sa han och konstaterade som alla andra att förhållandena var extremt svåra.
– Väldigt mycket vatten på banan. Vi höll 200 kilometer i timmen ner för långa rakan och fick vattenplaning. Helt galet, sa han.

I första racet segrade Julius Ljungdahl.
– Jag trodde det skulle bli mycket tajtare, vi gjorde det bra. Jag är fantastiskt nöjd, sa han.

I Clio Cup har Henric Skoog samlat ihop 99 poäng, tvåan Andreas Wernersson har 62 och Albin Wärnelöv är trea på 45.

Clio Cup och JTCC kör två race även på söndagen.

Resultat heat 1

Resultat heat 2