Renault ökar sin försäljning första halvåret 2023 med 11 %

Renaults försäljning ökar med 11% world wide

• Renaults ökar sin försäljning world wide första halvåret och nådde 770 807 enheter, +11% jämfört med första halvåret 2022. Varumärket ökar i de mest lönsamma segmenten.
  • I Europa ökade Renault sin försäljning med 21 % till 501 985 enheter och blir därmed näst bästsäljande bilmärke. Storbritannien (+61%), Nederländerna (+58%) Spanien (+47 %) och Italien (+35 %) stod för en stor del av tillväxten i Europa.
  • Renault är nummer 1 i Frankrike både på personbilsmarknaden med 144 715 sålda bilar och på lätta transportbilsmarknaden med 54 239 sålda exemplar.
  • Renault fortsätter att expandera i C-segmentet med en försäljningsökning på 42 % som drivs av
    framgång för Nya Austral, Arkana och Megane E-Tech electric.
  • På den elektrifierade marknaden* ökade Renaults försäljning med 17 %, tack vare företagets dubbla erbjudande med rena elbilar och fullhybridmodeller.
  • Renault har en kanalmix med mer än 1 av 2 försäljningar till detaljhandelskunder i Europa.
  • Renault fortsätter att överträffa marknaden för husbilar med tvåsiffrig försäljningstillväxt
    över hela världen (+21,5%) och särskilt i Europa (+25,4%)

Mer information här: https://media.renault.com/rena...

Alla siffror är provisoriska.

*) inklusive elbilar, hybrid, plug-in hybrider (ej mildhybrid)