Helt nya Kangoo Family E-tech Electric med plats för sju

Renault visar Grand Kangoo Family E-tech Electric på IAA Mobility i Munchen

Den tredje generationens Kangoo, som lanserades 2021, inkluderar nu en version med 7 ordentliga, separata och modulbara säten. Den nya modellen har det största passagerar- och lastutrymmet någonsin, för att passa både yrkesverksamma och privata konsumenter. Renault Grand Kangoo-serien kommer att ha en ICE-version och en helelektrisk med en räckvidd på 265 km (WLTP). Nya Renault Grand Kangoo premiärvisas på IAA Mobility i München idag den 5 september.

Renault har sålt över 4,4 miljoner Kangoo i 50 länder runt om i världen, och el-versionen har varit bästsäljaren i sitt segment sedan 2011. Det är det bästa av två världar: en familjebil, med sin specifika design och rymlighet, och ett fordon för yrkesverksamma, särskilt tack vare sitt bagageutrymme och robusthet. Nu lanserar Renault en längre version, Grand Kangoo med plats för sju personer.

Alla Kangoo's styrkor, innovation och mer utrymme

Helt nya Grand Kangoo är lika praktisk som standardversionen och kommer med all säkerhetsutrustning och komfortuppgraderande bekvämligheter: 3 säten på andra raden och 2 i den tredje, bekvämt för 7 åkande.

Bilen är rymligare än något annat i sin kategori;

• klassens bästa knäradie för passagerare i rad 3 (164 mm),
  • mer än 58 liter tillgängligt förvaringsutrymme, inklusive den skjutbara Easy Life-lådan och förvaringsfack under golvet i rad 2,
  • ett bagageutrymme på 500 liter som i den 7-sitsiga versionen ger 3 750 liter med tredje sätesraden borttagen och med passagerarsätet fram nedfällt.
  • 5 individuella fullstora säten bak som är skjutbara, fällbara, infällbara och avtagbara, vilket möjliggör upp till 1024 säteskonfigurationer.
  • 3,11 m lastlängd med främre passagerarsätet nedfällt.
  • 14 körhjälpmedel, inklusive nivå 2 autonom körning, för att öka säkerheten

Instrumentbrädan är i borstat mörkt trä, en bekväm kupe och förbättrad ergonomi. Instrumentpanelen har uppgraderats för att inkludera specifik E-Tech-data för den el-versionen.

Tillträde till rad 3 underlättas av de två 83 cm breda skjutdörrarna (+18 cm jämfört med Kangoo), den låga dörrtröskeln och de fällbara sätena i rad 2. Praktiskt för att göra det lättare att ta sig in och ur bilen med andra passagerare, eller att installera ett barn i en bilbarnstol som är säkert fastsatt med isofix-fästen.

Grand Kangoo kan användas för alla ändamål. Tillgänglig som standard med en glaserad baklucka, är det också möjligt att ha gångjärn bakdörrar med 2/3-1/3 glas för enkel åtkomst till bagageutrymmet, särskilt där höjden är en begränsning.

Det stora innerutrymmet är perfekt för familjer som letar efter 7 stora sittplatser för mycket regelbunden användning och kan ta emot passagerare av alla storlekar med största komfort.

Fordonet är anpassat med 5 säten med isofix, ergonomiska säten för barn i barnskydd och transporter med kapacitet att rymma 7 vuxna passagerare bekvämt där sätena är modulära.

Helt nya Grand Kangoo E-Tech Electrics nya 45 kWh litium-jonbatteri har 8 moduler med en räckvidd på upp till 265 km (WLTP) tillräckligt för vardagskörning. 10 minuters laddning vid en 80kW DC-laddningspunkt ger 80 km räckvidd. Batterierna har en garanti på 8 år eller 160 000 km. Under denna period ersätts de kostnadsfritt om kapaciteten sjunker under 70 %.

Modellen drivs av en 90 kW motor med 245 Nm i omedelbart tillgängligt vridmoment. I Eco-läget begränsas effekten till 56 kW och fordonets hastighet begränsas till 110 km/h för att optimera räckvidden. Tre regenerativa bromslägena finns att välja mellan.

Helt nya Grand Kangoo E-Tech Electric kommer med två typer av laddare:

• 22 kW AC snabbladdare för att ladda batteriet från 15 % till 80 % på 2 timmar och 40 minuter;
  • 22 kW AC – DC 80 kW laddare (standard) för att öka räckvidden med 170 km på 27 minuter.

Tillsammans med 22 kW laddaren har batteriet ett vätskekylningssystem och elektriskt motstånd för att hålla rätt temperatur och därmed behålla räckvidden och förkorta laddningstiden.

Slutligen, via MyRenault smartphone-appen eller Renault Easy Link multimediasystem (standard), inkluderar helt nya Grand Kangoo E-Tech Electric specifika anslutna tjänster som:

• Schemalagd batteriladdning och fjärrövervakning av batteristatus;
  • Schemalagd förvärmning eller förkylning av passagerarutrymmet;
  • Hjälp att hitta laddstationer
  • Hjälp att hitta destinationer du kan nå med din återstående batteriladdning.

Beroende på marknad kommer modellen även att finnas tillgänglig med en förbränningsmodell med 2 motorer som uppfyller de senaste utsläppsnormerna (Euro 6E): 130 hk bensin BVM6 eller EDC7 och en dieselmotor 95 hk BVM6,

Helt nya Renault Grand Kangoo kommer i tre versioner (beroende på marknad) gjorda för att möta sina kunders specifika önskemål och behov. El-bakrutor, backkamera, Easy link multimedia och uppkopplade tjänster kommer som standard på lägsta versionen.

Beställningar kan påbörjas mot slutet av året och leveranser kommer att starta i början av 2024.

Mer bilder för nedladdning här:

Renault global media website

RN Nordic AB är importör för Renault Group’s varumärken Renault, Dacia och Alpine i Sverige. Importören, som ägs till lika delar av Hedin Mobility Company och Salvador Caetano, säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom cirka 20 huvudåterförsäljare uppdelade på 70 försäljningsställen och 160 verkstäder. Renaults ambition är att öka sina marknadsandelar i Sverige samt utöka det elektrifierade produktsortimentet, både för person- och transportbilar. På huvudkontoret i Stockholm arbetar cirka 80 anställda. Mer information på www.renault.se

Om Renault Group

Renault Group är en global koncern som ligger i framkant när det gäller hållbar mobilitet med ambitionen att uppnå koldioxidneutralitet i Europa år 2040. Alliansen med Nissan och Mitsubishi Motors och Renaults unika elbils-expertis gör att koncernen kan erbjuda hållbara och innovativa mobilitetslösningar till sina kunder. Koncernen är etablerad i mer än 130 länder och sålde 2,7 miljoner fordon år 2021. Företaget har 160 000 anställda.

www.renaultgroup.com/en/