Nya Renault Scenic E-tech Electric

Renault ökar på Europa-marknaden med 25% hittills i år

Renaults försäljning world wide nådde 356 747 bilar under kvartal 3, 2023, vilket är en ökning med 11 % jämfört med samma period förra året. Under årets första 9 månader sålde Renault totalt 1 128 885 enheter, en ökning med 11 % jämfört med 2022.

I Europa är Renault det nästbäst-säljande varumärket med 25% ökning under kvartal 3 och 22% hittills i år (726 938 försäljningar). Renault överträffar i C-segmentet med en tillväxt på 36 % hittills under året.

I Frankrike är Renault största bilmärket både vad gäller personbilsförsäljningen, med 206 734 (+18 % jämfört med 2022) och lätta transportbilsförsäljningen med 80 422 (+12 %) hittills i år. Austral tar ledningen för C-SUV-segmentet med 22 700 sålda enheter.

Renault fortsätter att överträffa marknaden för husbilar med tvåsiffrig försäljningstillväxt över hela världen (+21%) och särskilt i Europa (+26%). Renault är den europeiska ledaren för kommersiella skåpbilar.

Den 25 oktober kommer Renault tillkännage sin "internationella spelplan 2027".

ÖKNING FÖR ELEKTRIFIERADE BILAR

Den 48% ökningen av hybridmodellerna som såldes i 127 224 exemplar gjorde det möjligt för Renault att ta stora kliv framåt på den elektrifierade marknaden. Det ledde till en försäljningsökning på 19 % och totalt 200 000 sålda bilar. Med 65 % respektive 55 % av sin försäljning av hybridversionerna spelade Austral och Arkana en nyckelroll i försäljningsframgången. Dessutom har den europeiska lanseringen av Espace visat en lovande start i Frankrike och Spanien, med planer på att expandera till andra europeiska länder från oktober 2023.

Megane E-Tech Electric såldes i 35 000 ex hittills i år. Det bidrog avsevärt till Renaults försäljning av elfordon (EV), och stod för nästan 54 % av dessa, som nådde 64 854 enheter. I Europa representerar Megane E-Tech electric 2,2 % av elbilsmarknaden.

Nu utökar Renault sitt elbilssortiment med Scenic E-Tech Electric som kommer att säljas under 2024. Beställningar på Scenic E-Tech Electric kommer att öppnas i slutet av 2023 beroende på marknad.

TILLVÄXT I MELLANKLASSEN

Renaults C-segments modellserie fortsätter att spela en allt viktigare roll i den totala försäljningen och fick stor tillväxt med totalt 190 535 sålda fordon, en ökning med 36 %. Austral har bidragit stort med 60 305 försäljningar under de första nio månaderna 2023, medan Arkana gör stadiga framsteg, med 59 542 försäljningar.

Trots problem med komponenter når Renault sitt försäljningsmål med mer än ett av två fordon sålda till privatkunder. Detaljhandelsmixen når 50 % hittills 2023, +7 poäng jämfört med marknadsgenomsnittet (43 %).

TILLVÄXT LÄTTA TRANSPORTBILAR

Renault fortsätter att överträffa marknaden för lätta transportbilar, med en tvåsiffrig försäljningstillväxt. Under de första nio månaderna 2023 nådde försäljningen över hela världen 281 404 enheter (+21 %), och i Europa ökade försäljningen med 26 % till 214 255 enheter, på en marknad som ökade med 14 %.

Denna dynamiska prestanda i Europa drevs av framgången för varumärkets flaggskeppsprodukter, Express (+25%), Kangoo (+33%), Trafic (+29%) och Master (+13%).

RENAULT - INTERNATIONELL SPELPLAN 2027

Den 25 oktober kommer Renault att presentera sin internationella spelplan 2027 med världspremiären av Renault Kardian, den första modellen av produktoffensiven utanför Europa.

Med en 25%-ökning i Europa under kvartal 3 bekräftade Renault sin framgång med de nya lanseringarna: Megane E-tech Electric, Helt nya Espace och nya Austral som tar ledarpositionen i mellanklassen (C-segmentet). Nu ser vi fram emot försäljnings-starten av helt nya Scenic E-tech Electric i Europa och helt nya Kardia i Latinamerika, säger Fabrice Cambolive, Chief Executive Officer, Renault

TOTAL SALES PC+LCV

MOROCCO

16.7

* Perimeter = Renault PC+LCV

RN Nordic AB är importör för Renault Group’s varumärken Renault, Dacia och Alpine i Sverige. Importören, som ägs till lika delar av Hedin Mobility Company och Salvador Caetano, säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom cirka 20 huvudåterförsäljare uppdelade på 70 försäljningsställen och 160 verkstäder. Renaults ambition är att öka sina marknadsandelar i Sverige samt utöka det elektrifierade produktsortimentet, både för person- och transportbilar. På huvudkontoret i Stockholm arbetar cirka 80 anställda. Mer information på www.renault.se

Om Renault Group

Renault Group är en global koncern som ligger i framkant när det gäller hållbar mobilitet med ambitionen att uppnå koldioxidneutralitet i Europa år 2040. Alliansen med Nissan och Mitsubishi Motors och Renaults unika elbils-expertis gör att koncernen kan erbjuda hållbara och innovativa mobilitetslösningar till sina kunder. Koncernen är etablerad i mer än 130 länder och sålde 2,7 miljoner fordon år 2021. Företaget har 160 000 anställda.

www.renaultgroup.com/en/