Renault och Volvo startar bolag för att tillverka elektrifierade transportbilar

Renault och Volvo startar bolag för att tillverka elektrifierade transportbilar

Renault Group, Volvo Group och CMA CGM Group startar ett nytt bolag som tillsammans skall möta de växande behoven av fossilfria transporter och ska tillverka elektrifierade transportbilar för att skapa effektivare logistik i städerna.

Klimatförändringarna påskyndar behovet att övergå till elektriferade transporter och kommande Co2 regler gör så att tillgången till städerna drastisk kommer förändra det logistiska ekosystemet.

År 2030 kommer Europamarknaden för elektrifierade transportbilar att tredubblas, vilket utlovar en enorm möjlighet till ett helt nytt erbjudande av lätta lastbilar.

Renault Group, Volvo Group och CMA CGM går samman för att vara pionjärer och leda denna nya marknad med en helt ny generation av helt elektriska transportbilar och tillhörande tjänster.

Utmaningarna för logistikföretagen kommer lösas med funktioner i den nya Software Defined Vehicle-plattformen som innehåller ett brett system av skräddarsydda lösningar.

Renault Group och Volvo Group tecknar ett bindande avtal om att lansera ett nytt företag där de initialt kommer att inneha 50-50 aktier och planerar att investera 300 miljoner euro vardera under de kommande tre åren.

CMA CGM undertecknar en icke-bindande avsiktsförklaring med Renault Group och Volvo Group om att gå med i det nya företaget, och investerar 120 miljoner euro genom PULSE, en energifond för att påskynda koldioxidutsläppen inom transport- och logistiksektorerna.

Skapandet av det nya bolaget väntas ske i början av 2024 och kommer att vara baserat i Frankrike enligt plan.

Mer information här: https://media.renaultgroup.com...

RN Nordic AB är importör för Renault Group’s varumärken Renault, Dacia och Alpine i Sverige. Importören, som ägs till lika delar av Hedin Mobility Company och Salvador Caetano, säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom cirka 20 huvudåterförsäljare uppdelade på 70 försäljningsställen och 160 verkstäder. Renaults ambition är att öka sina marknadsandelar i Sverige samt utöka det elektrifierade produktsortimentet, både för person- och transportbilar. På huvudkontoret i Stockholm arbetar cirka 80 anställda. Mer information på www.renault.se

Om Renault Group

Renault Group är en global koncern som ligger i framkant när det gäller hållbar mobilitet med ambitionen att uppnå koldioxidneutralitet i Europa år 2040. Alliansen med Nissan och Mitsubishi Motors och Renaults unika elbils-expertis gör att koncernen kan erbjuda hållbara och innovativa mobilitetslösningar till sina kunder. Koncernen är etablerad i mer än 130 länder och sålde 2,7 miljoner fordon år 2021. Företaget har 160 000 anställda.

www.renaultgroup.com/en/