Renault Master vinner Van of the Year 2025

RENAULT MASTER VINNER "INTERNATIONAL VAN OF THE YEAR" 2025

• Nya Renault Master vinner titeln "International Van of the Year" - IVOTY 2025
  • Masters "aerovan"-design och dess nya plattform, föreberedd för flera olika drivlinor (el, vätgas och diesel), sätter en ny standard på marknaden. Det gör den till det mest effektiva fordonet i sin klass, över hela ICE-, el- och vätgassortimentet
  • Master är Renaults femte skåpbil som vinner titeln "Internatinal Van of the Year" och som får utmärkelsen. Den läggs till priset "Car of the Year" - COTY som Scenic E-Tech electric vann i februari i år.

Priset delades ut till Renault Master vid 2025 års International Van Of The Year-ceremoni (IVOTY) under IAA Transportation-mässan i Hannover den 16 september.

Master valdes enhälligt av en expertpanel som representerade 25 europeiska länder.

"IVOTY-juryn var imponerad av den helt nya designen och de höga innovations- och tekniknivåerna som utvecklats för nya Master, som har avancerad aerodynamik, ökad användbarhet och förbättrad effektivitet, utrymme, säkerhet och komfort. Plus att den nya modulära plattformen omfattar diesel-, el- och vätgasdrivlinor. Alla attribut som uppfyller kriterierna för priset. Säkrad för framtiden. Grattis till Renault LCV och denna välförtjänta prestation". Jarlath Sweeney, Chairman, International Van of the Year Award jury

"Detta är en underbar belöning och en sann hyllning till alla team som arbetat med detta projekt. Nya Master är ett perfekt exempel på vad som har gjort Renaults lätta transportbilar fantastiska i mer än 120 år: de är innovativa, omvälvande, multi-energiplattform och designade för att anpassas på praktiskt taget oändliga sätt för att möta var och en av de yrkesprofessionellas individuella önskemål och behov. Heinz-Jürgen Löw, SVP, Renault Brand, Light Commercial Vehicles

Nya Renault Master är den femte av märkets skåpbilar som vinner denna framstående utmärkelse och titel, efter Renault Master II (IVOTY 1998), Renault Trafic II (IVOTY 2002), Kangoo Z.E (IVOTY 2012) och Kangoo Van III (IVOTY 2022).

Efter Renault Scenic E-Tech Electric, som röstades fram till Årets bil i februari förra året, har Renault nu dubbla utmärkelser med titlarna "Årets bil" och "Årets transportbil".

Senast märket vann "back-to-back"-priser var för 27 år sedan med... Renault Scenic I och Master II.

Man förändrar inte ett vinnande lag!

RN Nordic AB är importör för Renault Group’s varumärken Renault, Dacia och Alpine i Sverige. Importören, som ägs till lika delar av Hedin Mobility Group och Salvador Caetano, säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom cirka 20 huvudåterförsäljare uppdelade på 70 försäljningsställen och 160 verkstäder. Renaults ambition är att öka sina marknadsandelar i Sverige samt utöka det elektrifierade produktsortimentet, både för person- och transportbilar. På huvudkontoret i Stockholm arbetar cirka 80 anställda. Mer information på www.renault.se

Om Renault Group

Renault Group är en global koncern som ligger i framkant när det gäller hållbar mobilitet med ambitionen att uppnå koldioxidneutralitet i Europa år 2040. Alliansen med Nissan och Mitsubishi Motors och Renaults unika elbils-expertis gör att koncernen kan erbjuda hållbara och innovativa mobilitetslösningar till sina kunder. Koncernen är etablerad i mer än 130 länder och sålde 2,7 miljoner fordon år 2021. Företaget har 160 000 anställda.

www.renaultgroup.com/en/