Rejält lyft för Dacia Duster

Rejält lyft för Dacia Duster

REJÄLT LYFT FÖR DACIA DUSTER

Dacia Duster har fått en genomgripande ansiktslyftning genom ny front, mer utrustning och högre komfort. Priserna startar på 99 900:-. En fyrhjulsdriven och välutrustad Duster kostar 154 900:- och är därmed den klart billigaste 4x4-bilen med dieselmotor på marknaden.

Dacia går mot strömmen av tillverkare på Europas bilmarknad. Hittills i år har försäljningen ökat med över 20 % på en för övrigt vikande bilmarknad och varumärket vinner kontinuerligt marknadsandelar. Nu introduceras också Dacia på ytterligare sex marknader i Europa, varav Danmark är en. Intressant blir framförallt mottagandet på Europas näst största bilmarknad – Storbritannien. Just Dacia Duster har verkligen bidragit till framgången. Sedan introduktionen av modellen för tre år sedan har det sålts över 450 000 bilar.

Framgång även i Sverige

”I Sverige har Dacia-försäljningen tagit bra fart efter en något trög start. Hittills i år har det registrerats 1690 bilar, vilket är en ökning med hela 200 % jämfört med förra året. När det gäller Duster har försäljningen ökat med 121 % jämfört med förra året”, berättar Joakim Jöhncke, Brand Manager för Dacia i Norden.

”En av anledningarna till försäljningssuccén är att nya Daciakunder rekommenderar Dacia till familj och vänner, det bevisar att man är nöjd med sitt bilval. Dessutom har vi satsat mer på marknadsföringen, vilket är viktigt eftersom Dacia är ett relativt okänt märke. För att öka stoltheten för märket, både internt och för våra kunder, bildades ett eget team i STCC ”Dacia Dealer Team” där vi visar att vi kan vara med och tävla mot andra bilmärken”, berättar Joakim vidare.

”Nästa år räknar vi med att nå en marknadsandel på cirka 1 % för Dacia i Sverige varav Duster kommer att vara den Daciamodell som säljer bäst. Nya Duster med nytt utseende, mer utrustning samt förbättrad ljudkomfort kommer säkert att locka många nya kunder, avslutar Joakim Jöhncke.

Ny design

På utsidan känner man igen Nya Duster på den kromande grillen med det låga luftintaget. Nydesignade är också strålkastarna – med dubbeloptik – och varselljusen. Exteriören lyfts också av mörkgrå 16” lättmetallfälgar och nya takrails. Bakifrån märks kromat slutrör och bakljus med ny utformning. I interiören finns en helt ny instrumentpanel som förstärker modellens robusta framtoning. Sätena har fått ny utformning och baksätet har förstärkts för att ge ökad komfort. Man kan välja bland fyra nya klädslar beroende på modell ­– varav en i läder.

I bagagerummet kan man lasta upp till 475 liter och få in upp till 2,7 meter långa föremål när baksätet är fällt. I kupén finns dessutom upp till 3,3 liter extra förvaringsutrymmen. I bagagerummet hittar man nu också en flyttbar fast bagagehylla.

Duster kan även fås med multimedia- och navigationssystem via en 7” pekskärm på mittkonsolen. I systemet ingår Bluetooth Connectivity, 3D navigation och USB-ingång. Farthållare och backvarnare finns också som tillval. Förutom antisladdsystem (ESC) och elektronisk bromskraftsfördelning (EBD) har Duster förar- och passagerarairbag samt sidoairbag som skyddar huvud och bröstkorg. Baksätet har Isofix-fästen för enkel montering av barnstolar på de båda ytterplatserna.

Ny bensinmotor

Den framhjulsdrivna versionen Duster finns med en fyrcylindrig 1,2 liters bensinturbo på 125 hk. Den effektiva TCe 125 motorn ger lika bra prestanda som en 1,8 liters sugmotor. Det innebär en förbrukning på 0,63 liter/mil vid blandad körning (145g Co2/km) och ett vridmoment på 205 Nm. Hela 90 % av momentet kommer redan vid 1500 varv. Accelerationen 0-100 ligger på 10,4 sek. Bensinmotorn i 4x4 versionen är på 1,6 liter och 105 hk. Dieselalternativet är den 1,5 liters bränslesnåla dCi motorn på 110 hästar och med 240 Nm vridmoment. Den finns i både 4x2 och 4x4 versionen. Bränsleförbrukningen kan minskas tack vara två nya hjälpmedel ­– Eco Mode och växlingsindikator. Eco Mode styr motor och klimatanläggningen mot närmare 10 % lägre energiförbrukning. Med växlingsindikatorn får föraren en vink om när det är bäst att växla med tanke på förbrukningen.

Bensinmotorn TCe 125 och dCi 110 dieseln har båda en sexväxlad transmission där ettans växel fungerar som lågväxel. Därmed blir det lättare att starta branta backar, bättre respons i låga farter och mer motorbroms i nerförsbackar.

4x4 reglage: I den fyrhjulsdriva versionen finns ett speciellt 4x4 kontrollreglage på mittkonsolen där föraren kan välja mellan tre alternativ:

4x2-läge: Transmissionen spärras till enbart framhjulsdrift vilket är det effektivaste – lägst bränsleförbrukning – på bra och torra vägar.

Auto-läge: Nu fördelas drivningen automatiskt mellan fram- och bakaxeln helt beroende på det aktuella väggreppet. Om väggreppet försämras fördelas mer drivning till bakhjulen.

Lock-läge: I detta läge låses transmissionen till enbart fyrhjulsdrift och då går 50 % av kraften permanent till bakhjulen. Detta läge rekommenderas när man kör på slirigt underlag och vid off-road körning.

En förutsättning för bra framkomlighet i terräng är också den förhöjda markfrigången (210 mm) och stora in- (29 grader) och utgångsvinklar (35 grader).

Lägre ljudnivå

Nya Duster har fått lägre ljudnivå tack vare att konstruktörerna lyckats minska buller från både väg, motor och vind. Vägbullret har dämpats tack vare förstärkningar i karossen medan vindbruset minskat via bättre isolering av A-stolpar, tak och dörrar.

När det gäller motorbullret har det sänkts bland annat tack vare den sexväxlade lådan. Kör man i 120 km/tim med Nya Duster ligger ljudnivån på samma nivå som vid 90 km/tim i den tidigare versionen.

Dacia säljs och marknadsförs av Renault Nordic AB i Sverige, som är ett helägt dotterbolag till Renault SAS i Paris. Sedan den 2009 distribuerar Renault Nordic AB Dacia personbilar och lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Dacia säljs på 51 försäljningsställen i Sverige och märket har personbilsmodellerna Sandero, Lodgy, Logan MCV, Duster samt transportbilsmodellen Dokker Van.