Dacia Bigster Concept

NY VISUELL IDENTITET FÖR DACIA

Ny visuell identitet för Dacia

En helt ny logotyp och nya färger inleder ett nytt Dacia. Den nya designen betonar varumärkets fokus på äkthet, enkelhet och robusthet.

När Denis Le Vot - General Manager Dacia - i början av januari presenterade den kommande C-segmentbilen från Dacia som heter Bigster, var det samtidigt början på ett nytt kapitel i Dacias historia. Varumärket är inte bara en helt oberoende affärsenhet, det är också ett varumärke som håller på att omdefiniera sig själv.

Det mest synliga sättet att göra detta är att lansera ny logotyp och nya färger. Borta är den blå färgen och de runda bokstäverna. Grått och grönt har kommit in - och logotypen är nu vinklad och robust.
Dacia är fortfarande troget sitt ursprung som valuta för pengarna och pålitliga bilar med det väsentliga, men nya värden som robusta, enkla och autentiska har lagts till. Med andra ord,"All you need" när man talar om Dacia.

Denis Le Vot, General Manager, beskriver Dacia:
"Varumärket definierar det väsentliga. Det är ett varumärke som både är tillgängligt i termer av pris - och samtidigt attraktivt. Dacias position på marknaden är lika unik som dagen den började och vi kommer att växa under de kommande åren. "

Dacia blir grönt
Förnyelsen av Dacias logotyp handlar både om hela namnet, men också om det nya emblemet, som förbinder D och C på ett mycket speciellt sätt. Den nya logotypen har ett starkt visuellt uttryck och är helt sin egen. Det är enkelt och lätt att identifiera och speglar på det sättet också bilarna.

De blå färgerna är nu historia - Istället är färgpaletten byggd kring khaki-grönt - en stark hänvisning till den utomhusbild som bland annat Dacia Duster uttrycker. Förutom kakigrönt finns också terrakotta och sandfärg. Alla naturliga färger.

Från juni börjar den nya visuella identiteten spridas över alla olika kommunikationskanaler som broschyrer och webbsidor, medan Dacia-handlarna byter till den nya visuella identiteten i början av 2022. När det gäller logotypen på bilarna, kommer att komma på plats i slutet av 2022

RN Nordic AB är importör för Renault Group’s varumärken Renault, Dacia och Alpine i Sverige. Importören, som ägs till lika delar av Hedin Mobility Company och Salvador Caetano, säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom cirka 20 huvudåterförsäljare uppdelade på 70 försäljningsställen och 160 verkstäder. Renaults ambition är att öka sina marknadsandelar i Sverige samt utöka det elektrifierade produktsortimentet, både för person- och transportbilar. På huvudkontoret i Stockholm arbetar cirka 80 anställda. Mer information på www.renault.se

Om Renault Group

Renault Group är en global koncern som ligger i framkant när det gäller hållbar mobilitet med ambitionen att uppnå koldioxidneutralitet i Europa år 2040. Alliansen med Nissan och Mitsubishi Motors och Renaults unika elbils-expertis gör att koncernen kan erbjuda hållbara och innovativa mobilitetslösningar till sina kunder. Koncernen är etablerad i mer än 130 länder och sålde 2,7 miljoner fordon år 2021. Företaget har 160 000 anställda.

www.renaultgroup.com/en/

NY DESIGNCHEF PÅ DACIA

Dacia utser ny designchef – Miles Nürnberger – som närmast kommer från Aston Martin.

Dacia Sandero är Europas mest sålda bil mot privatkund 2021

Dacia bland topp tre i Europa

Dacia fortsätter att vara en framgångssaga. Förnyelsen av hela varumärket har bidragit till att Dacia klättrat upp till en tredje plats i Europa med 6,2% marknadsandel. Dacia Sandero är fortfarande den mest sålda bilen bland privatkunder i Europa.