Mobilize Duo visas på bilsalongen i Paris

Mobilize Duo - uppföljaren till Renault Twizy

Mobilize – Renaultkoncernens helt nya varumärke, som ska utveckla nya former av mobilitet och tjänster – visar vad som förmodligen bäst kan beskrivas som en Renault Twizy 2.0 på bilmässan i Paris nästa vecka.

Namnet på fordonet är Mobilize Duo. En liten kompakt "bil" med plats för två personer som sitter bakom varandra precis som i Renault Twizy. Bilen är bara 1,3 meter bred och tar liten plats i stadsbilden. Det är en ren elbil med en topphastighet på 80 km/h – men finns även i en version för 45 km/h. Den har en räckvidd på drygt 12 mil och är därmed överlägsen sin föregångare med samma toppfart som Twizy.

Den längre räckvidden beror bland annat på att batteriet har vuxit från 6,7 kWh till 10,4 kWh – eller ungefär vad som finns i en Renault Megane E-tech Plug in hybrid.

Men du behöver bara titta på den för att inse att det här fordonet är något mer än en Twizy. Mobilize Duo har en kupé som du sitter skyddad inuti. Det är värme i säte, ratt och vindruta och instrumentbrädan är snyggt funkig med digital instrumentering och ett keyless go-system.

Duo har krockkudde i ratten och bromsskivor på alla fyra hjulen, vilket gör den till ett något säkrare fordon i stan än både skotrar, motorcyklar och el-skotrar.

Duo erbjuder hållbar mobilitet, och är byggd med mer än 50 % återvunnet material som kan plockas isär och återvinnas efter användning.

Så vad kostar en så smart liten kusin är den självklara frågan? Ja, det återstår att se - och man kan faktiskt inte köpa fordonet på ett traditionellt sätt heller, som man kunde med Twizy.

Mobilize Duo är i första hand tänkt som ett fordon man delar, en liknande tjänst som t ex företaget Green Mobility erbjuder, som har flera hundra Renault Zoes i sin flotta. Som privatkund erbjuder Mobilize ett abonnemangssystem för bilen som ännu inte är prissatt.

RN Nordic AB är importör för Renault Group’s varumärken Renault, Dacia och Alpine i Sverige. Importören, som ägs till lika delar av Hedin Mobility Company och Salvador Caetano, säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom cirka 20 huvudåterförsäljare uppdelade på 70 försäljningsställen och 160 verkstäder. Renaults ambition är att öka sina marknadsandelar i Sverige samt utöka det elektrifierade produktsortimentet, både för person- och transportbilar. På huvudkontoret i Stockholm arbetar cirka 80 anställda. Mer information på www.renault.se

Om Renault Group

Renault Group är en global koncern som ligger i framkant när det gäller hållbar mobilitet med ambitionen att uppnå koldioxidneutralitet i Europa år 2040. Alliansen med Nissan och Mitsubishi Motors och Renaults unika elbils-expertis gör att koncernen kan erbjuda hållbara och innovativa mobilitetslösningar till sina kunder. Koncernen är etablerad i mer än 130 länder och sålde 2,7 miljoner fordon år 2021. Företaget har 160 000 anställda.

www.renaultgroup.com/en/