Många om budet när ny mästare ska koras i Formel Renault 1,6

Många om budet när ny mästare ska koras i Formel Renault 1,6

Premiärsäsongen 2013 vann Erik Johansson.

I dag kör han STCC.

I fjol triumferade finländaren Joonas Lappalainen.

Helgen som gick debuterade han i nya, tyska karriärklassen Audi Sport TT Cup.

Vem vinner Formel Renault 1,6 i år och vad väntar nye mästaren i framtiden?

Formel Renault 1,6 gör i år sin tredje säsong som supportklass i STCC. Premiären sker på flygplatsbanan i Skövde 8-9 maj.

Som enda formelbilsklass i racingserien har Formel Renault 1,6 en alldeles speciell plats i många åskådares hjärtan. Med publikfriande racing till en rimlig kostnad har Formel Renault 1,6 också blivit det naturliga karriärsteget för många kartingungdomar.

I stort sett alla förare i dagens startfält kommer just den vägen. De senaste i raden är säsongens nykomlingar; stockholmarna Reuben Kressner och Linus Lundqvist, Edward Jonasson från Karlskrona samt finländaren Juuso Puhakka och Laurents Hörr från Tyskland.

Om någon av ovan nämnda kan blanda sig i toppstriden i race eller mästerskapet återstår att se. Lätt blir det inte. Av de förare som hittills är anmälda – mästerskapet kan tillföras ytterligare ett par deltagare senare under säsongen – har sju stycken tidigare erfarenhet av både klassen och mästerskapet. Av dem nämns i stort sett alla som titel- eller medaljkandidater i förhandssnacket: Paul Blomqvist, Oliver Söderström, Otto Tjäder, Rasmus Svensson, Robin Fredriksson, Ilmari Korpivaara… Egentligen är det bara Rasmus Ericsson som saknas, men det beror på att han inte kommer att köra samtliga deltävlingar.

Värt att notera är att PWR Racing Team, som bland annat deltar med två bilar i STCC, satsar på ett juniorteam i Formel Renault med Oliver Söderström och Paul Blomqvist. Chef för PWR Junior Team är tidigare Le Mans-vinnaren Stanley Dickens.

Förarna i Formel Renault 1,6 2015

(startnummer, namn, ålder, bostadsort, klubb, team)

Nr 2: Paul Blomqvist, 19 år, Billdal, KAK, PWR Junior Team

Nr 3: Linus Lundqvist, 16 år, Stockholm, KAK, Team Tidö (ny)

Nr 4: Oliver Söderström, 16 år, Bjärred, KAK, PWR Junior Team

Nr 8: Ilmari Korpivaara, 16 år, Kauniainen (Finland), EMSC Espoo MC, Finndrive

Nr 9: Reuben Kressner, 18 år, Stockholm, Järfälla MK, MPS Motorsport (ny)

Nr 23: Otto Tjäder, 16 år, Mölnlycke, år, KAK, BR Motorsport

Nr 27: Edward Jonasson, 14 år, Karlskrona, Kalmar MK, TrojnarRacing (ny)

Nr 44: Rasmus Ericsson, 19 år, Klagshamn, Malmö AK, Lyran Racing

Nr 47: Robert Svensson, 18 år, Söderhamn, SMK Söderhamn, Svensson Racing

Nr 50: Juuso Puhakka, 16 år, Kirkkonummi (Finland), VihUA Vihdin Urheiluautoilijat, Finndrive (ny)

Nr 67: Robin Fredriksson, 20 år, Gyttorp, SMK Örebro, Fredriksson Racing

Nr 77: Laurents Hörr, 17 år, Gerlingen (Tyskland), DMSB, Dutt Motorsport (ny)

Kalender 2015

Skövde 9 maj/2 heat

Anderstorp 30 maj/1 heat

Anderstorp 31 maj/2 heat

Ahvenisto, Finland 6 juni/2 heat

Falkenberg 11 juli/1 heat

Falkenberg 12 juli/2 heat

Kinnekulle (SSK) 22 augusti: 2 heat

Solvalla 11 september/1 heat

Knutstorp 26 september/2 heat

Bild PWR Junior Team.

Bilder.

Foto: Daniel Ahlgren/STCC

Kategorier

Renault Nordic AB är ett helägt dotterbolag till Renault SAS i Paris som startade 2007 i Norden. Renault S.A. har lång historia och traditioner bakåt i tiden, från 1898. Sedan den 1/1-2008 distribuerar Renault Nordic AB personbilar, lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Återförsäljarnätverket är starkt med över 160 Renault återförsäljare som sammanlagt har över 350 försäljningsställen och serviceverkstäder spridda över hela Norden. Tillsammans erbjuder de service och reservdelar för omkring 400 000 Renaultägare.