Hyvia visade upp Renault Master H2 TECH på Hydrogen & Fuel Cells mässan i Hannover i maj.

HYVIA PRESENTERAR RENAULT MASTER H2-TECH

Efter att ha deltagit på mässorna World Hydrogen 2022 Rotterdam (NL) och HyVolution i Paris (F) avslutar Hyvia med Hydrogen & Fuel Cells Europa-mässan i Hannover (D). Detta är tre strategiska marknader för HYVIA, som siktar på 30% marknadsandel med vätgasdrivna lätta transportbilar i Europa senast 2030 med lanseringen av Renault Master H2-TECH; en skåpbil, en chassihytt och en buss som tar upp till 15 passagerare.

Renault Group och Plug Power har med sin gemensamma expertis skapat HYVIA och erbjuder ett komplett ekosystem för att köra på vätgas, en rad vätgasdrivna lätta transportbilar, en vätgas-tankstation och produktion av grön vätgas med elektrolyser och de erbjuder också hanteringssystem och underhållslösningar för större flottor.

Renault Master Van H2-TECH lanseras under 2022

Master Van H2-TECH är svaret på många kunders behov inom såväl näringsliv, flottor och lokala myndigheter. Det är en stor skåpbil för transport av varor och paket, med en lastvolym på 12 m3 och en räckvidd på upp till 50 mil. Den är utrustad med en 30 kW bränslecell, ett 33 kWh batteri och tankar som innehåller 6 kg väte (4 tankar av 1,5 kg). Master Van H2-TECH förväntas lanseras i Europa under 2022.

Vätgas som drivmedel med HYVIA-ekosystemet

Vätgas är särskilt lämplig idag för lätta transportbilar, vilket möjliggör utökad räckvidd även med tung last och intensiv användning. HYVIA-serien av vätgasdrivna lätta lastbilar utan CO2-utsläpp* ger en ökad räckvidd på upp till 50 mil och en tankningstid på 5 minuter. Den innehåller en skåpbilsversion med en lastvolym på 12 m³ (Master Van H2-TECH), en chassihyttversion med en stor volym på 20 m³ (Master Chassis Cab H2-TECH) och en minibuss som kan ta upp till 15 passagerare (Master City Bus H2-TECH). HYVIA erbjuder också H2 tankstation, produktion av nollutsläpps-lösningar för vätgas, underhåll och flotthantering.

HYVIA: ett franskt högteknologiskt varumärke

HYVIA är baserat i Frankrike på fyra platser. Huvudkontoret, ingenjörs- och FoU-centret finns i Villiers-Saint-Frédéric. Renault Master tillverkas i Batilly-fabriken. El- och vätgasintegration tillhandahålls av PVI, ett dotterbolag till Renault Group, på Gretz-Armainvilliers. Slutligen, HYVIA -fabriken i Flins utanför Paris monterar och testar bränsleceller baserade på Plug Powers ledande teknologi. I slutet av 2022 kommer anläggningen också att börja montera H2-tankstationer och produktion av lågkoldioxid väte med en första 1MW elektrolyser.

About HYVIA
“HY” for hydrogen, “VIA” for road: HYVIA paves a new way forward for carbon-free mobility, with hydrogen mobility solutions.
Created in June 2021, HYVIA is a joint venture equally owned by Renault Group, a dominant player in the automotive industry,
and Plug Power, a world leader in turnkey hydrogen and fuel cell solutions. Based in France, for European markets, HYVIA
offers a complete and unique ecosystem that includes light commercial vehicles with fuel cells, hydrogen refueling stations,
supply of carbon-free hydrogen, services for financing and maintenance of fleets.

About Renault Group
Renault Group is at the forefront of a mobility that is reinventing itself. Strengthened by its alliance with Nissan and Mitsubishi
Motors, and its unique expertise in electrification, Renault Group comprises 5 complementary brands - Renault, Dacia, LADA,
Alpine and Mobilize - offering sustainable and innovative mobility solutions to its customers. Established in more than 130
countries, the Group has sold 2.7 million vehicles in 2020. It employs more than 160,000 people who embody its Purpose
every day, so that mobility brings people closer. Ready to pursue challenges both on the road and in competition, Renault
Group is committed to an ambitious transformation that will generate value. This is centred on the development of new
technologies and services, and a new range of even more competitive, balanced, and electrified vehicles. In line with
environmental challenges, the Group’s ambition is to achieve carbon neutrality in Europe by 2040.

About Plug Power
Plug Power is building the hydrogen economy as a global leading provider of comprehensive hydrogen fuel cell turnkey
solutions. Plug Power has deployed over 50,000 fuel cell systems, designed, and built 160 refueling stations that dispense
more than 70 tons of hydrogen daily, and is a technology leader in green hydrogen solutions via electrolysis. Present in Europe
for more than 10 years, Plug Power has significant references in hydrogen mobility with key European industrials, logistics
customers and vehicle manufacturers. Plug Power installed several PEM technology electrolyzers in Germany, France, The
Netherlands, and Portugal. The company has deployed more fuel cell systems for electromobility than anyone else in the
world.

RN Nordic AB är importör för Renault Group’s varumärken Renault, Dacia och Alpine i Sverige. Importören, som ägs till lika delar av Hedin Mobility Company och Salvador Caetano, säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom cirka 20 huvudåterförsäljare uppdelade på 70 försäljningsställen och 160 verkstäder. Renaults ambition är att öka sina marknadsandelar i Sverige samt utöka det elektrifierade produktsortimentet, både för person- och transportbilar. På huvudkontoret i Stockholm arbetar cirka 80 anställda. Mer information på www.renault.se

Om Renault Group

Renault Group är en global koncern som ligger i framkant när det gäller hållbar mobilitet med ambitionen att uppnå koldioxidneutralitet i Europa år 2040. Alliansen med Nissan och Mitsubishi Motors och Renaults unika elbils-expertis gör att koncernen kan erbjuda hållbara och innovativa mobilitetslösningar till sina kunder. Koncernen är etablerad i mer än 130 länder och sålde 2,7 miljoner fordon år 2021. Företaget har 160 000 anställda.

www.renaultgroup.com/en/