Full pott för Henric Skoog i Renault Clio Cup

Full pott för Henric Skoog i Renault Clio Cup

Henric Skoog var helgens man i Renault Clio Cup JTCC på Anderstorp Raceway. 18-åringen från Torshälla vann alla fyra heaten för PFI Racing och utökade sin ledning i mästerskapet till 51 poäng.

– Fyra segrar! Det var bättre än väntat. Jag är faktiskt lite tagen, medgav Skoog efteråt.

I samtliga race hade Henric Skoog sin främste utmanare om titeln, västgöten Andreas Wernersson, närmast bakom sig över mållinjen. Den tidigare mästaren hade hoppats ta in på Skoog i poängtabellen. Nu blev det tvärt om i stället.

– Jag är inte med för att bli tvåa, sa Wernersson och såg besviken ut.

Han hade inte speeden för att kunna utmana Skoog i Anderstorp.

– I dagsläget hinner vi inte med. Inför nästa deltävling på Mantorp Park måste vi köra tester och laborera med inställningarna på bilen. Vi måste börja vinna igen, får inte tappa mer, säger han.

Bakom toppförarna Skoog och Wernersson svarade Albin Wärnelöv, MK Scandia och teamchefen i STC Racing Team, Janne Gustavsson, för helgens prestationer med dubbla tredjeplatser.

– Jag är nöjd. Två pallplatser och pole position i söndagens båda race visare att vi har tempot. Visserligen missade vi lite med däcken i dagens första race, men det sätter vi upp på erfarenhetskontot, log Wärnelöv.

Janne Gustavsson var också uppåt värre efter den andra deltävlingen i Clio Cup. På grund av kraschen i premiären var det länge osäkert om han ens skulle kunna komma till start på grund av sargade revben och muskelfästen.

– Vi bestämde oss för att göra ett försök och det gick bättre än väntat. Både smärt- och resultatmässigt, sa Janne som är fyra bakom Wärnelöv i tabellen.

Det skiftande vädret med många regnskurar ställde stora krav på förarna i det 17 bilar stora och starka startfältet. De allra flesta hanterade det på ett bra sätt. Utöver herrarna som fick kliva upp på pallen noterades exempelvis Nicklas Oscarsson, Anders Gustavson, Axel Mörner och Peter Larsson för placeringar bland de sex främsta.

Det gjorde också helgens JSM-dominant, hallänningen Marcus Annervi. En femte-, en sjätte- och en sjundeplats gav honom tre segrar i JTCC/JSM där förarna kör den tidigare modellen av Renault Clio.

Även i det fjärde heatet stod Annervi på pallen – som trea.

– Jag trivs på regn och det här blev en perfekt helg för mig med tre segrar och många poäng. Jag gjorde ett ryck i JSM-tabellen och det känns bra, sa Marcus.

Precis lika glad över helgens utdelning var Julle Ljungdahl från Norrtälje vars placeringsfacit blev en seger och tre andraplatser. Joel Jern från Skara var nästan lika framgångsrik med en andraplats och två tredjeplatser.

Den sista pallplatsen i JTCC gick till Otto Tjäder från Mölnlycke, som den här helgen bytte från Formel Renault till Clio Cup JTCC.

Han blev trea i lördagens andra heat.

– Vi hämtade bilen på vägen hit. Att byta från Formel Renault till Clio Cup är en stor omställning, men det känns kul att testa något nytt, konstaterade Tjäder.

Nästa deltävling i Renault Clio Cup JTCC avgörs på Mantorp Park den 25 juni.

Kategorier

Renault Nordic AB är ett helägt dotterbolag till Renault SAS i Paris som startade 2007 i Norden. Renault S.A. har lång historia och traditioner bakåt i tiden, från 1898. Sedan den 1/1-2008 distribuerar Renault Nordic AB personbilar, lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Återförsäljarnätverket är starkt med över 160 Renault återförsäljare som sammanlagt har över 350 försäljningsställen och serviceverkstäder spridda över hela Norden. Tillsammans erbjuder de service och reservdelar för omkring 400 000 Renaultägare.