Dubbla segrar för Söderström i Formel Renault-premiären

Dubbla segrar för Söderström i Formel Renault-premiären

Oliver Söderström från Bjärred i Skåne fick bästa möjliga start på säsongen i Formel Renault 1,6. Han vann båda racen för PWR Junior Team i premiären på flygplatsbanan i Skövde.

– Det här var precis vad jag drömde om i natt, log 16-åringen, sedan han klivit av prispallen.

Söderström gjorde två bra starter på den snabba banan i Västergötland. I det första heatet, som han vann före finländaren Ilmari Korpivaara och Robert Svensson från Söderhamn, ryckte han åt sig en stor ledning redan på de första varven och var överlägsen i mål.

– I det andra racet hade jag större problem att skaka av mig de andra. Det var lite stressigt inledningsvis, säger Söderström, som gör sin tredje säsong i klassen och som självklart siktar hela vägen mot toppen 2015.

Ilmari Korpivaara, som tävlar för Finndrive, var tvåa i båda racen. Han hade givetvis hoppats på seger från pole position i det andra, men var ändå ganska nöjd efteråt. Korpivaara är, liksom Söderström, en av de hetaste medaljkandidaterna i årets mästerskap.

Robert Svensson lyckades inte upprepa sin tredjeplats från det första heatet, där han slogs med flera förare om den sista pallplatsen. I det andra heatet var han länge tvåa, men tvingades bryta med trasig växelvajer.

Trea blev i stället tyske mästerskapsdebutanten Laurents Hörr som avancerade hela vägen från tionde och sista startposition. Till följd av för lätt bil i kvalet hade han samma svåra utgångsläge i det första racet. I det blev han femma.

– Jag var givetvis besviken efter gårdagens diskvalificering, men bestämde mig för att ta nya tag och är ganska nöjd med mitt facit i premiären, sa 17-åringen från Gerlingen.

I mästerskapstoppen är det Söderström, Korpivaara och Hörr i toppen efter de inledande två heaten. Fyra är Korpivaaras teamkompis Juuso Puhakka, som blev sexa och femma i de båda heaten. Stockholmaren Linus Lundqvist parkerar på femte plats efter att ha följt upp åttonde position med fjärde innan premiärhelgen var över.

Resultat Heat 1

Resultat Heat 2