Dacia på bilsalongen i Geneve 2010

Dacia på bilsalongen i Geneve 2010

DACIA DUSTER, 4x4-bil MED LÅGA CO2 –UTSLÄPP

På Genèvesalongen fortsätter Dacia att skaka om i bilvärlden genom att presentera sin sjätte bil; Dacia Duster - en prisvärd 4x4-bil. Det är en prismässigt mycket överkomlig bil med låga driftskostnader med tanke på utrymmen, prestanda och utrustning. Att köpa: I Europa kostar Dacia Duster från € 11 900 i 4x2-utförande och € 13 900 i 4x4-utförande. Att äga: Dacia Dusters motorer är bränslesnåla och underhållskostnaderna är låga.

Dieselversionerna av Dacia Duster visar respekt för miljön med låga CO2  och har utsläpp som börjar på 135 g CO2/km i 4x2-utförande – vilket kvalificerar den för miljösignaturen Dacia eco² - och 145g CO2/km i 4x4-utförande. Modellen är en robust fyrhjulsdriven bil som vänder sig till kunder som har behov av en bil för vardagligt bruk med äkta terrängkörningsegenskaper. Modellen (i versioner 4X2 och 4X4) tillverkas i Pietesti, Rumänien och kommer successivt att lanseras  från slutet av mars 2010. Modellen kommer att marknadsföras under märket Renault eller märket Dacia beroende på marknad på samma sätt som för Logan och Sandero. Med Duster, visar Dacia att det är möjligt att erbjuda en terränggående bil som samtidigt är funktionell, överkomlig i pris och respektfull mot miljön. Märket Dacia, som gick i bräschen för ett nytt synsätt på bilägande med lanseringen av Logan 2004, visar med Duster än en gång prov på sin förmåga att rucka på traditionella gränser

Dacia - ETT BILMÄRKE PÅ STARK FRAMMARSCH

Med lanseringen av en prismässigt överkomlig terrängbil med låga CO2-utsläpp skakar Dacia åter om i den etablerade bilvärlden. Dacia erbjuder ett högkvalitativt bilalternativ för alla: i varje segment – sedan, kombi-sedan, kombi, skåpbil, pick-up och nu 4x4 – erbjuder Dacia tillförlitliga och robusta bilar som är oslagbart prisvärda. Med ett program på sex modeller som lanserats på bara 6 år är Dacia ett bilmärke på stark frammarsch världen över.

År 2009 ökade Dacia för femte året i rad med en tvåsiffrig procentsats, vilket gjort det möjligt att öka årsförsäljningen totalt från knappt 100 000 bilar 2004 till mer än 300 000 under 2009.

• 2009 såldes 309 457 Dacia-bilar world wide vilket innebär en ökning med 20 % jämfört med 257 808 bilar 2008
  • Sedan lanseringen av Logan 2004 har Dacia sålt totalt  1 140 031 bilar.
  • Rumänien: Dacia har 2009 tillskansat sig en marknadsandel på 29% vilket är 1.5 % mer än 2008.
  • Nordafrika: i Marocko och Algeriet är försäljningsframgångarna dramatiskt stora med en försäljning på respektive 15 500 bilar (+41,2 % på en marknad som vek med 3,2 %) och 14 800 (+21,3 % på en marknad som vek med 8,5%).
  • Europa (def. enl. Renault): ökning med  91% till 214 500 bilar (1,3 % större marknadsandel).
  • Huvudmarknader 2009 : Tyskland blev 2009 den största exportmarknaden med en försäljning på 84 875 bilar.  Andra plats belägger Frankrike med 66 531 bilar följt av Italien med 21 754 bilar.
  • 2009 har Dacia tillskansat sig 2,13 % av den tyska marknaden, 2,5% av den franska och 0,93% av den italienska. I Frankrike har Dacia tagit sig in på Top 10-listan.

Som en följd av de stora försäljningsframgångarna och utökningen av modell-programmet har Dacia ökat antalet exklusiva återförsäljaranläggningar och därmed fler dedikerade Dacia-säljare och bättre plats för produktexponering. Det finns 59 Dacia-åf i Frankrike, 20 i Tyskland och 10 i Belgien. I Sverige säljs Dacia av 24 återförsäljare.

Erkänd tillförlitlighet. Nyligen gjorda fristående undersökningar bekräftar Dacia-bilarnas tillförlitlighet: Dacia har utsetts till 3:e mest tillförlitliga bilmärke i Europa av den franska konsumenttidskriften UFC Que Choisir (jfr Råd & Rön) bland 26 000 bilister och som 1:a i Frankrike av motormagasinet Auto Plus. Tillförlitligheten i Dacias bilar bygger på Renault-gruppens tekniska och industriella expertkunnande vilket bekräftas av den generösa nybilsgarantin på  3 år eller 10 000 mil.

Informationsavdelningen: Karin Karlsson, Renault Nordic AB, Dacia. Tel 0761199277

Högupplösta bilder finns för nedladdning på www.media.renault.com och mer information finns på www.dacia.se.