Nya Dacia Duster

Dacia Duster med ny effektiv bensinmotor

Duster får en ny 1,3 liters bensinmotor med direktinsprutning och partikelfilter (GPF). Motorn har antingen 130 hk eller 150 hk och är utvecklad tillsammans med Alliansen och Daimler.

Nya motorn erbjuder mer körglädje med ökat vridmoment vid låga varvtal och högre konstant tillgänglighet vid höga varvtal samt uppfyller höga krav vad gäller tillförlitlighet och hållbarhet

De senaste innovationerna inom Alliansen tillfaller 1,3 TCe GPF-motorn:

Motorn har fått förbättrad effektivitet med speciell "coating" som minskar friktion och optimerar värmeledningsförmågan. Annan teknik optimerar motorns respons och minskar bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen, t ex direktbränsleinsprutning vars tryck har ökat till 250 bar och vars blandning med luften har optimerats tack vare en specifik design av förbränningskammaren.

"Dual Variable Timing Camshaft"-tekniken som styr inluft- och avgasventilerna ger ökat vridmoment vid låga varvtal och mer tillgängligt vridmoment linjärt vid höga varvtal. Resultatet erbjuder en stor vinst för våra Dacia-kunder när det gäller körglädje och ökad acceleration.

1,3 liters TCe 130 hk motorn erbjuder ett vridmoment på 240 Nm (+5 hk och +35 Nm vridmoment jämfört med den gamla 1,2 TCe 125 hk motorn) och 250 Nm för 150 hk-versionen. Bilen är utrustad med ett partikelfilter (GPF) på 130 hk respektive 150 hk versionerna som innebär 137 gr CO2-utsläpp enligt den nya WLTP-standarden.

I Sverige börjar Duster med nya bensinmotorn säljas nu i följande versioner.

TCe 130hk 4x2 Comfort: Frånpris: 145.400:-

TCe 150hk 4x2 Prestige: Frånpris: 171.400:-

4x4 versionerna kommer under första halvåret 2019.

Dacia säljs och marknadsförs av Renault Nordic AB i Sverige, som är ett helägt dotterbolag till Renault SAS i Paris. Sedan 2009 distribuerar Renault Nordic AB Dacia personbilar och lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Dacia säljs på 70 försäljningsställen i Sverige och märket har personbilsmodellerna Sandero, Lodgy, Logan MCV, Duster samt transportbilsmodellen Dokker Van.