Dacia Bigster Concept

DACIA - 5 ÅRS-PLAN PRESENTERAS

Som en del i Groupe Renaults Renaulution-strategi presenterade Dacia idag sin femårsplan. Med skapandet av affärsenheten Dacia-Lada kommer Dacia att öka sin effektivitet och konkurrenskraft samtidigt som varumärket kommer utöka med nya produktområden. Presentationen av Bigster Concept banar väg för Dacias inträde i C-segmentet.

”Dacia kommer fortsätta vara varumärket som alltid ger ett pålitligt och prisvärt erbjudande till smarta konsumenter. Med skapandet av affärsenheten Dacia-Lada kommer vi att utnyttja den flexibla plattformen CMF-B till fullo, öka vår effektivitet och ytterligare öka våra produkters konkurrenskraft, kvalitet och attraktivitet. Vi kommer att ha allt vi behöver för att ta varje varumärke till högre höjder, med Bigster Conceptet som visar vägen. ” Denis Le Vot, VD för Dacia och Lada

En vattentät affärsmodell, lika unik som effektiv

Under de senaste 15 åren har Dacia konsekvent rullat ut moderna, enkla och tilltalande fordon. Dacia använder de bäst beprövade tekniska lösningarna och kunskapen som finns inom Renaultkoncernen och i Renault-Nissan-Mitsubishi alliansen.

Med en enkel distributionsmodell har Dacia blivit ett märke att räkna med i 44 länder med 7 miljoner sålda bilar hittills och med många bästsäljande modeller. Flera år i rad har Sandero och Duster varit bästsäljande modeller till privatkunder i Europa.

För att ytterligare stärka sin position och lansera bilmodeller som både uppfyller kundernas behov och utvecklas med en bransch i förändring kan Dacia förlita sig på:

• En design som är anpassad till en kostnadsmedveten produktutveckling
  • Affärsenheten Dacia-Lada stöds av en global fordonsgrupp med tekniskt stöd för att öka synergier och överföringar.
  • Investeringen i en ny flexibel Alliansplattform med CMF-B som gör det möjligt att gå från 4 plattformar till 1 och från 18 karosser till 11.
  • Den nya plattformen möjliggör utvecklingen av el- och hybridmotorer
  • Ett konkurrenskraftigt modellprogram där Nya Sandero och Dacia Spring – Europas mest prisvärda elcitybil – tillkommer under 2021 samt tre nya modeller som lanseras innan 2025.
  • Inträdet i C-segmentet, vilket Bigster Concept bekräftar

Bigster Concept: Dacias inträde i C-segmentet, lite coolare

I sann Dacia-stil är Bigster Concept rymlig, robust, ämnad för dammiga vägar som utforskar nya horisonter. Det är själva utgångsläget i en 4,6 meter SUV, varken mer eller mindre än det väsentliga. Denna SUV gör det möjligt för Dacia att få tillgång till C-segmentet.

Dacia Bigster Concept är en symbol för utvecklingen av varumärket. Viktig och lite coolare som andas utomhusliv. Konceptet visar att vara tillgänglig inte är i motsats till att vara attraktiv. Den här bilen är beviset på det. ” Alejandro Mesonero-Romanos, designchef för Dacia

Bigster Concepts DNA har fått Dacias starka värderingar som gjort att varumärket har starka och långvariga relationer med sina kunder och fans under åren baserat på enkelhet, ärlighet och äkthet.

Dacia Bigster Concepts proportioner är moderna men ändå tidlösa; robusta med enkla och lugna linjer. Vad du ser är vad du får.

De generösa yttre dimensionerna utlovar en mycket rymlig interiör. Den Y-formade ljussignaturen är nu större, vilket framhäver SUV-modellens djärva och självsäkra stil.

Bigster Concept är en genuin bil tillverkad utifrån genuina principer, som till exempel valet att endast använda återvunnen plast för alla yttre skyddspaneler.

Som framtidens huvudspelare i Dacia-serien, kan den komma att lanseras med el- och hybridmotorer, vilket innebär att varumärket alltid kommer att vara perfekt synkroniserat med reglementen och kundernas förväntningar.

Med Bigster Concept visar Dacia nu ännu mer på rörelsefrihet och att Dacia är ett märke som fortsätter förankra sina kunders behov och grundläggande ambitioner. Ett köp med mening. Dacia: alltid viktigt, ännu attraktivare.

OM DACIA: Dacia ingår i Groupe Renault. Dacia finns i 44 länder, huvudsakligen baserat i Europa och runt Medelhavet. Varumärket skapades i Rumänien 1968 och köptes och relanserades av Groupe Renault med Dacia Logans ankomst 2004. Dacia föreslår det bästa priset för bilar på marknaden. Tack vare sina stjärnmodeller - Logan, Sandero & Duster - har varumärket blivit en framgångssaga. Hittills har Dacia sålt mer än 7 miljoner fordon.

RENAULUTION

Renault Nordic AB är ett helägt dotterbolag till Groupe Renault, som startade 2007 i Norden. Groupe Renault har lång historia och traditioner bakåt i tiden, från 1898. Sedan den 1/1-2008 distribuerar Renault Nordic AB personbilar, lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Återförsäljarnätverket är starkt med över 160 Renault återförsäljare som sammanlagt har över 350 försäljningsställen och serviceverkstäder spridda över hela Norden. Tillsammans erbjuder de service och reservdelar för omkring 400 000 Renaultägare.