Ampere (Renaults elbilsdivision) etablerar banbrytande batteritillverkning

Ampere (Renaults elbilsdivision) etablerar banbrytande batteritillverkning

Ampere använder LFP (litium-järnfosfat)-teknik för att komplettera NCM-batterier (Nickel-mangan-kobolt) och skapar en europeisk värdekedja som säkerställer effektivitet och konkurrenskraftigt pris. Med sin partner LG Energy Solution lanserar Ampere en s k "Cell-to-Pack"-teknologi (CTP) vilket innebär världspremiär för en typ av batteripåse. Med ett komplett utbud av bilbatterier utvecklat av Ampere erbjuds kunderna längre räckvidd hos elbilarna eftersom det blir möjligt att integrera fler celler och därmed mer energi i batteriet. Med dessa nya teknologier kommer Ampere att minska kostnaden för batterier i sina fordon med cirka 20 % från början av 2026. Planen ligger i linje med Amperes mål att minska kostnaderna och förbättra marginalerna.

Ampere arbetar hand i hand med sina leverantörer LG Energy Solution och CATL för att sätta upp en integrerad
värdekedja på den europeiska kontinenten, för att säkerställa den bästa konkurrenskraften för LFP-teknik för
dess fordon tillverkade i Europa. Dessa två partners kommer att förse Ampere med LFP-batterier som kommer att utrusta flera modeller av Renault och Alpine märken och kommer att täcka batteribehov för detta
teknik fram till 2030.

Med fyra ledande batteripartners accelererar Ampere arbetet med att utveckla nya typer av batterier i en snabbt föränderlig miljö, tillsammans med de bästa inom sitt område:

- AESC Envision beläget i Ampere ElectriCity nav, i Douai (Frankrike), för NCM batterier.
- CATL för LFP-teknik, från deras fabrik i Ungern
- LGES för både NCM- och LFP-batterier, byggda i deras fabrik i Polen.
- Verkor för NCM-teknik, från sin gigafabrik baserad i Dunkerque (Frankrike)

Batterierna kommer monteras på Ampere ElectriCity (Frankrike), i Assembly Battery Shop i Douai fabriken.

RN Nordic AB är importör för Renault Group’s varumärken Renault, Dacia och Alpine i Sverige. Importören, som ägs till lika delar av Hedin Mobility Group och Salvador Caetano, säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom cirka 20 huvudåterförsäljare uppdelade på 70 försäljningsställen och 160 verkstäder. Renaults ambition är att öka sina marknadsandelar i Sverige samt utöka det elektrifierade produktsortimentet, både för person- och transportbilar. På huvudkontoret i Stockholm arbetar cirka 80 anställda. Mer information på www.renault.se

Om Renault Group

Renault Group är en global koncern som ligger i framkant när det gäller hållbar mobilitet med ambitionen att uppnå koldioxidneutralitet i Europa år 2040. Alliansen med Nissan och Mitsubishi Motors och Renaults unika elbils-expertis gör att koncernen kan erbjuda hållbara och innovativa mobilitetslösningar till sina kunder. Koncernen är etablerad i mer än 130 länder och sålde 2,7 miljoner fordon år 2021. Företaget har 160 000 anställda.

www.renaultgroup.com/en/