Formel Alpine

​Alpine - partner i ny racingserie för framtidens Formel 1-stjärnor

Alpine - partner i ny racingserie för framtidens Formel 1-stjärnor

FIA, ACI (Automobilclub d’Italia) och Groupe Renault skapar tillsammans en ny formelserie: Formula Regional European Championship by Alpine – certified by FIA

För att stärka juniorracingen i Formel-klassen i Europa har ett nytt samarbete skapats mellan FIA, ACI och Renault Sport. För närvarande driver ACI och FIA Formula Regional European Championship parallellt som Renault arrangerar Formula Renault Eurocup. 2021 kommer serierna att slås ihop för att skapa en starkare plattform för juniorerna i formel-racing och ge förarna ett naturligt nästa steg i sin utveckling efter Formel 4.

Det nya F3-mästerskapet får namnet: Formula Regional European Championship by Alpine – certified by FIA.Serien spänner över tio event med två lopp per helg. Tre av tävlingarna körs i Italien och de resterande loppen fördelas på olika europeiska banor. Startfältet är begränsat till 36 bilar där varje team får driva tre bilar. För att främja jämställdheten inom sporten införs en undantagsregel som tillåter upp till fyra bilar per team om en av förarna är kvinna. Samarbetet befäster Alpines och Groupe Renaults starka engagemang i motorsporten där båda varumärken har djupa rötter.

Tatuus T-318 chassit, som kommer att användas i serien, utrustas med en Renault 1.8l motor och byggs av Alpine i märkets franska Dieppe-fabrik. Pirelli blir ny däckpartner för serien.

Juniorsatsningen kompletterar Alpines breda motorsportengagemang för 2021 som bland annat innehåller: Alpine som fabriksteam i Formel 1, Alpine i LMP1-klassen i långlopp (WEC), enhetsklassen Alpine A110 Eurocup samt tillverkningen av tävlingsbilar för GT4 och asfaltsrally.

I över 50 år har Renault gjort ett fantastiskt arbete för att främja unga förare. Våra team har en oslagbar kunskap om hur man organiserar kostnadseffektiva, konkurrenskraftiga formel-mästerskap i syfte att hitta och utveckla framtida mästare”, säger Renault Sports verkställande direktör Cyril Abiteboul.

Därför är det särskilt glädjande att vi nått denna överenskommelse med FIA och ACI. Samarbetet kommer att stärka våra aktiviteter och det är en ära att direkt kunna bidra till ett FIA mästerskap som bär upp de värderingar vi hängivet värnar avseende tävlingsformat, jämställdhet i sporten samt möjligheten att utveckla och lyfta fram unga europeiska talanger.
Serien är också Alpine varumärkets första konkreta återgång till formelracingen
.”

Renault Nordic AB är ett helägt dotterbolag till Groupe Renault, som startade 2007 i Norden. Groupe Renault har lång historia och traditioner bakåt i tiden, från 1898. Sedan den 1/1-2008 distribuerar Renault Nordic AB personbilar, lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Återförsäljarnätverket är starkt med över 160 Renault återförsäljare som sammanlagt har över 350 försäljningsställen och serviceverkstäder spridda över hela Norden. Tillsammans erbjuder de service och reservdelar för omkring 400 000 Renaultägare.