Alpine A521

Alpine F1 Team presenterar sin F1 strategi för 2021

Alpine meddelade halvvägs in i förra säsongen (2020) sina planer på ett nytt omprofilerat 2021 Alpine F1 Team där fabriken i engelska Enstone tillverkar chassiet och fabriken i franska Viry tillverkar motorerna.

Luca De Meo, VD Groupe Renault: "Det är en sann glädje att se det starka, vibrerande namnet Alpine på en Formel 1-bil. Nya färger, ny ledningsgrupp, ambitiösa planer: det är en ny början som bygger på en 40-årig historia. Vi kombinerar Alpines värderingar av äkthet, elegans och djärvhet med vår egen teknik och chassi-expertis. Det är skönheten med racing  - ett arbetslag i Formel 1.
Vi kommer att tävla mot de största namnen, för spektakulära biltävlingar som följs av jublande entusiaster. Nu får säsongen gärna börja, jag kan inte vänta längre. ”

• Idag den 2 mars presenterade Alpine F1 Team sin strategi för sitt F1-engagemang, med början med FIA Formula 1 World Championship 2021
  • F1-bilen - A521 - har Alpines berömda och historiska racingfärger i blått, vitt och rött, vilket också representerar färgerna på de franska och brittiska flaggorna
  • F1 föraren Esteban Ocon presenterades i lagets färger för första gången
  • Vid sidan av Alpines VD Laurent Rossi och verkställande direktör Marcin Budkowski rekryterades Davide Brivio, racing director.
  • Guanyu Zhou behåller sin roll som lagets testförare 2021
  • Alpine F1 Team framhöll sitt uppskattade stöd från premiumpartners: bp Castrol, MAPFRE, DuPont, Microsoft, EURODATACAR, Bell & Ross, le coq sportif och RCI Banque samt dess portfölj av fördelaktiga tekniska partners och leverantörer

Alpine F1 Team inledde officiellt sin nya era idag genom att lansera sitt första inträde någonsin i FIA Formel 1-världsmästerskapet.

Årets konkurrent, A521, har färgerna blått, vitt och rött, vilket är synonymt med Alpines arv och stamtavla inom motorsport. Motorn är en Renault E-Tech 20B 1.6L V6-motor, designad och utvecklad i Viry-Châtillon, vilket markerar 45 års obruten F1-aktivitet för den franska biltillverkaren.

A521 är en utveckling av R.S.20, som tävlade i 2020-mästerskapet. I linje med de regel-ändringar gjordes förra året som svar på den globala pandemin, är de viktigaste strukturella elementen i A521 en överföring från förra säsongen. Vi har dock utvecklat och förbättrat alla delar som inte har godkänts, särskilt baksidan av bilen där ytterligare ändringar av de aerodynamiska reglerna infördes av FIA.

Alpine F1 Teams första utmanare kommer att överlämnas till förarna Esteban Ocon och Fernando Alonso. Fernando återvänder till Formel 1 efter en tvåårig paus och har med sina två Formel 1-världsmästerskap 2005 och 2006.

Esteban - som går in i sitt andra år med laget - kommer att bygga på en stark 2020 säsong där 24-åringen gjorde sitt första podium någonsin i Formel 1 vid Sakhir Grand Prix 2020. Han börjar sin fjärde hela säsong i sporten sedan han debuterade i augusti 2016.

Alpine F1 Team Press Pack är bifogat. Eng (52 sid).  (A521 tekniska data, Förare, F1-kalender, Partners, Info om Alpine som varumärke etc)

#Alpine #AlpineF1Team #Formula1

Renault Nordic AB är ett helägt dotterbolag till Groupe Renault, som startade 2007 i Norden. Groupe Renault har lång historia och traditioner bakåt i tiden, från 1898. Sedan den 1/1-2008 distribuerar Renault Nordic AB personbilar, lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Återförsäljarnätverket är starkt med över 160 Renault återförsäljare som sammanlagt har över 350 försäljningsställen och serviceverkstäder spridda över hela Norden. Tillsammans erbjuder de service och reservdelar för omkring 400 000 Renaultägare.