Alpine A110 - designad av Felipe Pantone

ALPINE A110 X FELIPE PANTONE

I samband med Monacos F1 Grand Prix, avslöjar Alpine en Alpine A110 som är något alldeles extra – designad av Felipe Pantone. Verket är en fortsättning på samarbetet som inleddes i april och innefattar en exceptionell karosslackering i sann Felipe Pantone-anda. Med Alpine A110 skapar den argentinske artisten unik konst. Endast tre av fyra exemplar kommer finnas till försäljning.

I samband med Monaco Grand Prix, en unik och prestigefylld plats, visar Alpine och Felipe Pantone upp resultatet av nästa steg i sitt samarbete. ”Alpine F1 x Felipe Pantone” var det första verket som offentliggjordes för ett par veckor sedan – konstnären visade upp sin artistiska tolkning av Alpine i Formel 1 med en modell i ½ skala som står utställd på Atelier Renault i Paris.

Det nya verket är baserat på märkets mest ikoniska modell, A110. Som en del av förberedelserna studerade Felipe Pantone varumärket under lång tid, dess historia och givetvis även körupplevelsen i A110. Allt för att få den rätta känslan för modellens unika persona. Resultatet är en modern, dynamisk och elegant tolkning av A110. De grafiska linjerna följer karossens form och kommunicerar en fartkänsla även när bilen står still. Verket går helt i svart och vitt, konstnärens signum.

“Jag ville skapa en känsla av “Ultradynamik” i mitt arbete med A110. Att förmedla visuell hastighet är något jag har studerat i flera år och med den här bilen känner jag att jag verkligen lyckades fånga detta. Det är ett sätt att framhäva den briljanta designen med hjälp av ett snabbt och högteknologiskt utseende” säger Felipe Pantone.

Lackeringen som gjorts helt för hand, tog flera veckor att färdigställa. För att understryka exklusiviteten skiljer sig de tre bilarna åt genom diskreta grafiska variationer – därmed blir varje A110 unik.

“Än en gång visar Felipe Pantone vidden av sin talang. Den kreativa grunden och utförandet är verkligen häpnadsväckande. Färgskalorna, de geometriska formerna och de optiska effekterna framställer A110 i ett nytt ljus med en ständigt närvarande känsla av rörelse. Ett modernt, dynamiskt och fängslande konstverk” – säger Cédric Journel, Vice President Sales and Marketing, Alpine.

Ett konstverk med 292 hästkrafter

Konstnären har utgått från A110S, som är modellprogrammets mest potenta version, med en 292 hk stark motor. Priset för dessa tre "konstverk" är €125,000/st.  Bilarna är godkända för gatubruk och riktar sig till samlare och kunder som uppskattar vackra ting snarare än bankörningsfantaster.

Alpine F1 Team färgsatt av Felipe Pantone och ”Hot laps” med Fernando Alonso

För att offentliggöra samarbetet, hoppade Fernando Alonso bakom ratten på A110 x Felipe Pantone med konstnären i passagerarstolen för ett par intensiva hot laps runt Monaco Grand Prix banan. Ett perfekt tillfälle för de bägge ikonerna att diskutera sin gemensamma förkärlek för Formel 1 och vackra bilar. Fortsättningen på samarbetet firas genom att Alpine F1 Team klär sig i konstnärens färger och grafiska stil. Den visuella signaturen är särskilt tydlig på teamets husbil samt fören på de A521 som står på startlinjen i Monacos Grand Prix den kommande helgen.

Om Alpine

Alpine grundades 1955 av Jean Rédélé. Alpine har gjort sig ett namn genom åren med sina sportbilar i Fransk-stil. 2018 presenterades nya A110, en sportbil i linje med Alpines tidlösa sportbils principer: Kompakt, lätt, smidig och med en omatchad körglädje. 2021 skapades Alpine Business Unit för att bli Renault Groupes varumärke dedikerat innovativa, autentiska och exklusiva sportbilar. Alpine drar nytta av sitt långa arv, kompetensen i den historiska Dieppe-fabriken och alla ingenjörer och experter från Alpine Racing och Alpine Cars teamen.

Renault Nordic AB är ett helägt dotterbolag till Groupe Renault, som startade 2007 i Norden. Groupe Renault har lång historia och traditioner bakåt i tiden, från 1898. Sedan den 1/1-2008 distribuerar Renault Nordic AB personbilar, lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Återförsäljarnätverket är starkt med över 160 Renault återförsäljare som sammanlagt har över 350 försäljningsställen och serviceverkstäder spridda över hela Norden. Tillsammans erbjuder de service och reservdelar för omkring 400 000 Renaultägare.