RENAULT KONSTRUKTÖRSVÄRLDSMÄSTARE  I FORMEL 1 – NYA REKORD

RENAULT KONSTRUKTÖRSVÄRLDSMÄSTARE I FORMEL 1 – NYA REKORD

Tack vare Renaults starka och pålitliga motor kunde Sebastian Vettel vinna sin fjärde raka VM-titel och hans team Red Bull vinna konstruktörsmästerskapet för fjärde gången! Den 26-årige tysken vann Indiens Grand Prix före Nico Rosberg och Romain Grosjean, Lotus Renault. Fransmannen var loppets stora hjälte! Kvalet hade varit en katastrof och han hade bara startat från 17:e plats.

Segern på Buddh International Circuit utanför New Dehli var Sebastian Vettels sjätte seger i rad. På startplattan la han sig på knä framför bilen och bockade.

Det var mitt eget lilla sätt att tacka teamet och visa hur mycket jag uppskattade bilen. Alla arbetar så hårt hela året för att göra den bättre och bättre, säger Sebastian.

Förare som kör med Renaultmotorn har fullständigt dominerat i F1 de sista loppen. Sebastian vann också i Korea före Kimi Räikkönen och Romain Grosjean. Och bara för att demonstrera sin överlägsenhet startade tysken från första rutan och körde loppets snabbaste varv.

I Japan fick Sebastian sällskap på pallen av Mark Webber och Romain Grosjean. Australienaren var snabbast både i kvalet och i loppet.

I Indien var det Sebastians tur igen att stå i första rutan. Efter en suverän körning vann han med drygt 29 sekunders försprång före Rosberg. För en gångs skull var tysken inte loppets snabbaste förare. Det var Kimi Räikkönen, Lotus Renault. Det blev en enkel match för Sebastian.

Ende konkurrenten spanjoren Fernando Alonso, Ferrari, krockade lätt med Mark Webber, Red Bull Renault, i första kurvan och tvingades göra ett extra stopp för att byta framvingen. Och därmed hade spanjoren inte en chans att hota Sebastian. Till slut blev det en 11:e plats för Alonso.

Vad är den stora hemligheten bakom framgångarna?

Att man har ett gäng som trivs perfekt ihop och som har samma mål. Trots att man redan vunnit så mycket är man långt ifrån mätt. Plus att alla får arbeta fritt, men under ansvar.

Jag vet inte vad jag skall säga. Jag var tvungen att tänka efter länge för att hitta de rätta orden. När jag korsade mållinjen var jag helt tom, säger den nykorade mästaren.

Det är ett av de där ögonblicken när man vill säga så mycket men inte kan. Teamandan ger mig så mycket kraft. Helt otroligt, fortsätter han.

På startrakan gjorde han flera burnouts för att fira segern.

Jag hade inte planerat det. Min raceingenjör Rocky sa att jag helt enkelt skulle göra det gamla vanliga, men jag sa, -inte den här gången. Det var så mycket folk på läktaren så jag ville göra något annat, berättar Vettel. Egentligen är det inte tillåtet men jag tyckte att det var det absolut rätta att göra i det ögonblicket!

Burnouts är inte tillåtet och domarna tvekade inte. Sebastian fick en varning, som gult kort i fotboll, och teamet böter på 25 000 euro. Vad domarna däremot såg mellan fingrarna med var att Sebastian inte körde tillbaka till parc fermé utan lämnade bilen på startplattan. För en utomstående är det lätt att säga att Sebastian Vettel dominerade säsongen 2013. Men tysken håller inte med.

Det var ingen enkel säsong. I början hade vi vissa problem som vi lyckades lösa och i de sista loppen ökade ju mina chanser.

I Italien och Singapore blev Sebastian utbuad. Han höll god min i elakt spel men tog det personligt.

Jag förstår inte varför, för jag gjorde ju inget fel. Jag gjorde ju bara det som är mitt arbete. Att köra racerbil och försöka vinna!

Sebastians svar till de som bar sig dumt åt var ju att inte bara vinna lopp utan också titeln.

Under de första minuterna innan han klev ut på prispallen tänkte han snabbt tillbaka hur det hela började.

När jag började med gokart var Formel 1 så långt borta som det kunde vara, berättar mästaren.

Sebastian är nu den nye medlemmen i en mycket exklusiv klubb. Villkoret för att man skall få vara med är att man vunnit minst fyra VM-titlar.

Jag är otroligt stolt över att vara med i samma gäng som Juan Manuel Fangio, Alain Prost och Michael Schumacher. Rena rama vansinnet.

Sebastian är snabb att berömma sitt team.

Vi har en team-anda som är otroligt bra. Alla gör sitt bästa utan att tveka och det ger mig så mycket kraft. Det är så skoj att sätta sig i bilen och köra ut och försöka ge alla en seger som tack för deras arbete!

Kvällen innan loppet pratade Sebastian med alla mekanikerna.

Ok. Man kan säga att jag har ett viktigt arbete när jag är ute på banan och kör. Men jag är inte självisk och tar inte åt mig alla äran själv. Jag är mycket tacksam för det arbete som alla i teamet gör. Tittar man på deras lönecheckar skulle du bli förvånad om du kunde arbeta lika mycket. Jag tror att man tjänar mer per timme hos McDonalds. Så här kan man verkligen tala om att vara hängiven, avslutar Vettel.

Det är tre lopp kvar att köra och Vettel kan slå ett rekord som hans landsman Michael Schumacher än så länge har. Schumacher vann 13 lopp år 2004. Sebastian har hittills vunnit 10 och det är tre kvar att köra. Det andra rekordet är mycket gammalt. Säsongerna 1952-1953 vann italienaren Alberto Ascari nio lopp i rad. Sebastian har alltså chansen i Abu Dhabi, Austin och Sao Paulo att vinna lika många. Skillnaden är att Sebastian har chansen att bli den förste att vinna så många i rad samma säsong.

Trea på pallen och loppets andra hjälte var Romain Grosjean, Lotus Renault.

Jag hade inte satsat en cent på att jag skulle komma på pallen, säger Romain.

Det var fransmannens tredje pallplats i rad.

Bilen var perfekt och den här gången var taktiken den rätta, fortsätter Grosjean.

Fransmannen gjorde tre stopp och kom på pallen. Kimi gjorde bara två och förlorade stort på grund av helt utslitna däck. De två hade en duell i slutet av loppet och finländaren var tvungen att ge sig.

Kimi hade det svårt och jag försökte köra om på utsidan. Men jag tror inte att han såg mig. Jag visste att Massa med nya däck låg bakom oss, så jag var tvungen att komma förbi, avslutar fransmannen.

NYA REKORD FÖR RENAULT

Renault har satt ett nytt rekord. Inte mindre än 210 gånger har en förare stått i första rutan tack vare Renault. Det är mer än 40 % av de lopp Renault kört. Renault har nu slagit Ferraris rekord!

Jean-Pierre Jabouille inledde med pole i Sydafrika 1979 med en Renault RS01. Med den nuvarande 2,4l V8, som kom 2006, har det hittills blivit 64 pole positions. Den första VM-titeln med den motorn vann Fernando Alonso när han körde för Renaults fabriksteam 2006. Sebastian har vunnit 2010, 2011, 2012 och 2013.

Sebastian Vettel har tagit drygt 20 % av Renaults pole position.  2011 startade en Red Bull Renault inte mindre än 18 gånger av 19 möjliga. Ett nytt rekord!

Renault har varit med i Formel 1 cirkusen sedan 1977 med en V6 turbo, V10 och V8. Det har blivit 162 segrar, 12 konstruktörsmästerskap. 11 förare har vunnit sju titlar.

F1 INDIEN 27/10

1)  S. VETTEL, RED BULL Renault, 1,31,12,187,

2)  N. Rosberg, Mercedes, +29,823 sek,

3)  R. GROSJEAN, LOTUS RENAULT, +39,892,