Renault i 2016 Formula 1  Australian Grand Prix

Renault i 2016 Formula 1 Australian Grand Prix

Renault fick den start med sitt nya fabriksteam i Formel 1 som man hade hoppats på. Visserligen blev det inga poäng, men det hade man inte heller räknat med. Målet var att både Kevin Magnussen och Jolyon Palmer kom i mål.

Vi fick reda på vad vi ville, säger Fredric Vasseur, som är teamets Racing Director.

– Det var en bra bas att fortsätta utveckla bilen på. Men vi måste bli bättre och snabbare i kvalet så att vi kan starta längre upp.

Bägge förarna får mer än godkänt och kanske hade Kevin kunnat få en poäng om inte oturen slagit till redan på första varvet.

Jag har ingen aning om varför. Jag körde inte ihop med någon, säger dansken.

Vad som gjorde Bob Bell och hans ingenjörer mest nervösa innan starten var motorn. Förra året hade man ju diverse problem. Så inte i säsongens första lopp för säsongen. Tvärtom.

Fortsätter det som det börjat kan det kanske snart bli de första poängen.

Red Bull föraren Daniel Ricciardo, som blev fyra, körde loppets snabbaste varv. Visserligen heter motorn TAG Heuer men det är en Renault och samma som fabriksteamet kör med.

Skönt att säsongen börjat igen, säger australiensaren.

Att det inte blev en plats på pallen var att Daniel var tvungen att de sista varven ta det lite lugnare. Däcken var nämligen slitna och han tvingades in för att byta.

Vad som verkligen överraskade mig så positivt var hur enkel motorn var att köra och hur mycket kraft en hade jämfört med förra året. Så det var inte svårt att köra om.

Jolyon låg länge på poängplats men som många andra tog däcken slut de sista varven och för att inte riskera en avåkning släppte han upp gasen och ett par bilar kom om.

Självklart hade det varit fantastiskt om Jolyon fått poäng. Men som sagt. Målet var att komma i mål. Att köra tester är en sak. Ett lopp är något helt annat och vi klarade provet, sägerVasseur.

I första loppet den här säsongen blev det ingen större överraskning när det gällde de tre första förarna i mål. Nico Rosberg fortsatte där han slutade förra året och vann sitt 15 gp och det fjärde i rad. Han vann ju de tre sista förra året. Lewis Hamilton tvåa och Sebastian Vettel trea. Tysken hade kunnat vinna men teamet gjorde ett fel med däcksvalet och andra platsen försvann när Seb gled av banan. Varken Nico eller Lewis gjorde en bra start. Tvärtom. Sebastian Vettels däremot gjorde en helt perfekt start. Han körde mellan de bägge Mercorna och hade Kimi Räikkönen en meter bakom sig. Iceman fick tyvärr bryta när motorn började brinna. Resultatet är kanske en liten sned bild.

Vettel ledde överlägset och hade antagligen vunnit loppet om inte Fernando Alonso och Esteban Gutierrez, Haas, hade krockat. Spanjorens bil blev skrot men tack och lov klarade han sig helt oskadd. Vems fel? Skulle vilja säga att det är sådant som kan hända i motorsport. Det var fullt med vrakdelar på banan så man gjorde helt rätt när man avbröt loppet. Tyvärr blev det den faktor som gjorde att Seb förlorade. När bilarna står parkerade i depån får man nämligen byta däck och ändra taktiken och det var precis vad Mercedes gjorde. Förtvivlat jagade Seb Lewis de sista varven men var lite för ivrig och gled av. Han kom ifatt igen men flaggan kom ut innan han fick en ny chans.

Dramatiken började redan i starten. Både Lewis, som startade från pole position, och Nico, i andra rutan, stod still i jämförelse med Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen.

I första kurvan krockade Nico och Lewis lätt.

Inte bra, sa deras chef Toto Wolff

Men för åskådarna.

Regerande mästaren körde på Nico bakifrån och hans framvinge blev lätt skadad.

-Starten var inte det sämsta utan det var att Nico körde mig av banan. Där förlorade jag mest och trillade ner till sjunde plats, sa Lewis.

En kritik som många i depån ansåg var helt fel och man sa att engelsmannen var en dålig förlorare. I Japan och USA förra året var situationen tvärtom. I Suzuka släppte Nico upp gasen för att undvika en krock. I Austin körde Lewis på Nico lätt och tvingade honom av banan. Efter sista loppet i Brasilien sa Nico att han skulle inte ge sig för sin stallkamrat fler gånger. Visade i Melbourne att han menade vad han sagt. Kurvan var Nicos.

Jag märkte inget och jag tittar inte bakåt, säger Nico.

Niki Lauda, Mercedes motorsportchef, förklarar vad som antagligen hände i starten.

Det var ju första gången som de måste starta med ett finger. Iår är det bara tillåtet med en vipparm. Och då är det lätt att man gör ett misstag.

Den trefaldige mästaren är inte helt säker på att det hade blivit en dubbelseger om loppet inte hade stoppats.

Nu vet vi att vi har fått en stenhård konkurrens.

En fråga fick alla svar på.

Varför Mercedes i testerna i Barcelona körde slut på 60 sett av de medelhårda däcken och varför man knappast testade de mjuka. Svaret är att de behövde inte det för att de på de medelhårda var snabbare än många andra med de mjuka.

Nico tjänade också på att Ferrari gjorde bort sig lite när det gällde taktiken med däcken.

Jag var lite förvånad när jag såg vilka däck Ferrari valt när loppet startade igen. Blev lite fundersam och tvivlade på om jag skulle kunna hänga med de hårdare däcken. Tack och lov höll de perfekt.

Det var en mycket viktig seger, sa Nico med ett brett leende.

Kanske framförallt för att han slog Lewis för fjärde gången i rad. Är det en ny och tuffare Nico Rosberg vi ser nu?

Engelsmannen fastnade i trafik och det tog många varv innan han började närma sig de främsta. Mest förlorade han bakom Max Verstappen och det var intressant. Inte bara för att holländaren kör för det i jämförelse med Mercedes lilla teamet Toro Rosso utan att Max kör med en fjolårs motor från Ferrari. Lewis kom bara om när Max kom in för att byta däck. Skänkte Ferrari Nico segern? Antagligen.

Sebastian ledde med mer än 25 sekunder, d.v.s. han kunde göra ett stopp och ändå komma ut som ledare, när olyckan inträffade. Många diskussioner när bilarna stod i depån. Man ändrade strategin och därmed däcksvalet.

Och där gjorde Ferrari bort sig så Vettel tvingades göra ytterligare ett stopp och kom ut igen bakom de två Silverpilarna.

Det är helt fel att peka finger på någon. Vi är ett team och vi vinner och förlorar tillsammans, säger Seb.

Vi trodde inte att de skulle fortsätta med samma däck och köra resten av loppet utan att byta igen.

Positiv överraskning.

Det nya amerikanska teamet Haas. Romain Grosjean blev nämligen sexa och sa efteråt att det kändes som en seger.Teamet har bara 130 anställda men man har förberett sig perfekt. Köpte en gammal Manor bil för att öva däcksbyten och man byggde upp en kopia av ett garage från banan i fabriken för att vänja alla att arbeta under stress i ganska trånga utrymmen.

Hos Toro Rosso var det lite av en komedi.

Kommandobryggan sa till Carlos Sainz att han skulle gasa annars skulle man kalla in honom.

-Det kommer jag inte ihåg, sa spanjoren.

Officiellt sa man att man kanske skulle byta däck om det inte gick fortare.

Det var inget fel med dem, tyckte Carlos.

Sanningen är nog den att det var en uppmaning till Carlos för precis bakom låg stallkamraten Max Verstappen. Holländaren hade ljudligt klagat över att han var snabbare än stallkamraten men kom inte om och bad att man skulle säga till honom att flytta på sig. Han tyckte att det hela var ett skämt och andra mycket tydliga kommentarer. Tonåringen var mycket sur. Något svar fick han inte. Förbjudet enligt de nya reglerna.

Jag kommer inte ihåg något. Måste ha varit en miss i kommunikationen. Mer kan jag inte säga.

Max är utan en stor talang men många råder honom att lugna ner sig.

Efter loppet reagerade teamet och förbjöd bägge förarna att prata med journalisterna. De höll på att ge de första intervjuerna när personal från teamet drog bort dem.

Det nya kvalet blev ett rejält fiasko och tack och lov har Fia ändrat det igen och till nästa lopp i Barhain kör man enligt det gamla. Ändringen var att det var ett ko system och att alla skulle tvingas att köra. Det blev bara spännande i det första när alla var ute. I det sista stannade de två Ferrari förarna Kimi och Sebastian kvar i garaget och Nico gav upp kampen mot Lewis så de sista fyra minuterna var det helt tomt på banan. Så inte undra på att kritiken var massiv från teamchefer och förare. Red Bulls Christian Horner gick så långt att han sa att Formel 1 skulle be alla åskådare om ursäkt. Vad man också ändrade, men som jag inte gillar är att man luckrat upp vad som är tillåtet i samtalen mellan föraren och hans raceingenjör. Jag tyckte och tycker att en förare på den här höga nivån själv ska kunna märka och sedan bestämma vad han skall göra. En Formel 1 förare får inte vara en fjärrstyrd marionett och att det är ingenjören som kanske i slutet teoretiskt är den som egentligen vinner loppet. Och inte föraren.

Jag är verkligen glad att jag klarade mig helt oskadd och måste tacka Fia för att de arbetat så hårt för vår säkerhet, säger Fernando Alonso.

Spanjoren körde på Esteban Gutierrez bakifrån. Fernando hade inte en chans att kontrollera bilen, som lyfte först drog in i räcket, studsade ut på banan igen, voltade två gånger innan den landade i muren på andra sidan.

Det var några skrämmande sekunder och en häftig smäll.

Alla höll andan och kunde bara hoppas på det bästa. Efter några sekunder kröp Fernando ur den skrothög som bara en minuter tidigare varit en vacker Formel 1 bil.

Fernando skyller inte på mexikanaren.

Jag ville utnyttja draget bakom honom och det är möjligt att jag svängde ut lite för sent. Jag väntade extremt länge.

Problemet är att man ser bara bakvingen på bilen framför och inte hela banan. Det gör det hela svårt. Och det är inte heller lätt för den förare som ligger framför. Han vill försvara sin plats och vet aldrig vad den som ligger bakom gör.

Vi hade bägge tur att vi inte blev skadade och det är absolut det viktigaste.

Esteban sprang snabbt fram till Fernando och frågade om allt var ok. Svaret blev ett lugnt ja.

Alla andra, förare och stallchefer, tyckte det var helt rätt att stoppa loppet. Det låg massor av vrakdelar på banan.

I pausen såg jag olyckan på en videoskärm och det var kanske inte det bästa för koncentrationen, sa Nico.

Som tur var kunde jag snabbt se att Fernando var helt ok och det bevisade hur starka våra bilar har blivit.

Sebastian Vettel sa vad många tänkte.

I sådana ögonblick blir dina egna mål snabbt helt ointressanta och du kan inte slappna av förrän du ser att föraren är helt oskadad. Då kan du börja tänka på ditt eget lopp igen.

Var hybridmotorn skuld till den svåra kraschen mellan Fernando Alonso och Esteban Gutierrez plus att spanjoren riskerade för mycket?

Mexikanaren bromsade inte för tidigt som man först spekulerade var orsaken. Data visar att han bromsade på samma ställe som ett varv tidigare. Faktum är dock att han plötsligt körde långsammare. På rakan försvann utan förvarning ca 150 hästkrafter för att elektroniken i uppladdningen slog om när batteriet inte hade mer laddning. När det händer blinkar en röd lampa i bakvagnen för att varna den förare som ligger bakom så Alonso måste ha sett den och förstått vad det betydde.

Jag låg i suget och ville utnyttja så länge som möjligt och svängde ut i sista ögonblicket. Jag väntade extremt länge och det är möjligt att jag gjorde det för sent.

Enligt data var spanjorens hastighet 310 km/tim och Gutierrez tre km långsammare när olyckan inträffade.

Tur i oturen för Alonso var att mycket negativ energi försvann innan han slog i muren på andra sidan banan.

RESULTAT

1)N. Rosberg, Mercedes, 1,48,15,565, 2)L. Hamilton, Mercedes, +8,06 sek, 3)S. Vettel, Ferrari,+ 9,643 sek, 4)D. Ricciardo, Red Bull TAG HEUER RENAULT, 24,33 sek, 5)F. Massa, Williams, +58,979 sek, 6)R. Grosjean, Haas, +1,12,081, 7)N. Hulkenberg, Force India, +1,14,199, 8)V. Bottas, Williams, 1,15,153, 9)C. Sainz, Toro Rosso, 1,15,680, 10)M. Verstappen, Toro Rosso, 1,16,833, 11)J. Palmer, RENAULT, +1,23,399, 12)K. Magnussen, +1,25,606 13)S. Perez, Force India, 1,31,699, 14)J. Button, McLaren, 1 varv, 15)F. Nasr, Sauber, +1 varv, 16)P. Wehrlein, Manor, +1 varv

BRÖT

Varv 38 M. Ericsson, Sauber, drivaxel, varv 21 K. Räikkönen, Ferrari, motor, varv 17 R. Haryanto, Manor, drivaxel, varv 16 E. Gutierres, Haas, krock, varv 16 F. Alonso, McLaren, krock, varv 0 D.Kvyat. Red Bull, CU-H