Renault Clio 1990 - 2020

​RENAULT CLIO FIRAR 30 ÅR

RENAULT CLIO FIRAR 30 ÅR

Efter 30 års design- och teknikutveckling och 30 år med att tillgodose behoven hos en aktiv kundkrets, är det väl knappt någon som inte hört talas om Renault Clio? Ännu bättre är att väldigt många har en historia om Clio, som har hängt med på både långa och korta resor i över 30 år.

Sedan lanseringen 1990 är Clio Renaults bästsäljare över hela världen med mer än 15 miljoner sålda bilar. Bilmodellen som ofta väljs till fransmännens favoritbil, har sedan 2013 även intagit ledarpositionen i B-bilsegmentet.

Men bortsett från modellens kommersiella prestation symboliserar Clio framför allt ett mänskligt äventyr, både inom Renault och utanför.

Under åren har Renault kunnat bevara det DNA som har gjort stjärnmodellen till en framgång. Nu finns den femte generationen på marknaden, mer Clio än någonsin, modernare och sportigare, med alla de tidigare generationernas tillgångar väl tillvaratagna:

• Från Clio I har den "allt som är bra". Precis som den första Clio-modellen har dagens Nya Clio lånat teknik från fordon i de högre klasserna.
  • Från Clio II kommer hög standard gällande komfort och livet i bilen
  • Från Clio III kommer ny upplevd kvalitetskänsla
  • Från Clio IV ärver den en stark design som också inspirerat resten av Renaults sortiment

Nya Clio V har 5 Euro-NCAP-stjärnor och fortsätter traditionen med fullt säkra bilar anpassade till dagens kriterier.

Clio går idag ett steg längre i utvecklingen och skriver historia genom att erbjuda innovativ E-TECH hybridteknik. Clio elektrifierar vardagen och anpassar sig till behovet av mobilitet för många tack vare sin erkända mångsidighet.

Läs mer om Clio-sagan och test av Nya Clio E-TECH Hybrid av vår utvecklingspilot Laurent Hurgon