Grand Prix F1 Bahrain

Grand Prix F1 Bahrain

Bahrain GP 3 april 2016

Daniel Ricciardo, Red Bull Tag Heuer Renault, blev fyra i Bahrains Grand Prix och hans stallkamrat Daniil Kvuat kom sjua.

Kevin Magnussen, Renault, blev 11:a efter en fin uppkörning. Dansken tvingades att starta från depån. Efter träningen missade han att väga bilen och straffet kom snabbt.

- Starten var intressant, säger Ricciardo.

- Jag har gjort bättre och jag såg att det skulle bli lite kaotiskt i förstra kurvan och jag försökte dra nytta av det men istället blev min framvinge skadad när Valtteri Bottas och jag krockade. Men inte värre än att jag kunde fortsätta. Jag kände mig lite ensam de sista varven men det absolut viktigaste var att vi fick poäng, fortsätter Ricciardo.

Fler blev det tack vare ryssens sjunde plats.

- Jag är nöjd. Det var svårt i början men resultatet blev mycket bra med tanke på var jag startade. Stor tack till de som skötte min taktik för de lyckades skicka ut mig efter däcksbytena utan att jag hamnade i en klunga, avslutar Daniel.

Kevin visste att det skulle bli ett svårt lopp när man kommer ut sist på banan.

- Så strategin blev därför viktigare än vanligt, förklarar dansken.

- Trots allt hade jag flera roliga dueller med de andra och var så nära att få poäng. Frustrerande att veta att det nog hade blivit poäng om jag inte fått det här straffet, säger Kevin.

Säsongens andra Formel 1-lopp blev nästan lika spännande som premiären. Lewis Hamilton gjorde en dålig start från pole position och blev påkörd i första kurvan. Han har turen att skadorna inte blev värre och att han snabbt lyckades få bilen under kontroll, så att han inte snurrade.

Boven i dramat? Valtteri Bottas, som gjorde en kanonstart från tredje ledet. Men han fick ett straff, att köra genom depån, för att domarna ansåg att det helt och hållet var finländarens skuld. Alla höll inte med och tyckte att straffet var alldeles för hårt. Bottenplattan och nosen blev lätt skadad på Mercedesen men inte värre än att Hamilton kunde fortsätta. Valtteri fick en ny framvinge vid depå-stoppet.

Nico Rosberg gjorde en mer eller mindre perfekt start och leder från mål till start. Kimi Räikkönen kom trea. I Australien gick Icemans motor sönder. Den här gången drabbade det Sebastian Vettel. Motorn gav upp sin sista suck på väg till starten. Så när det gäller pallen, ingen överraskning. Valtteri Bottas blev nia.

Den regerande mästaren startade en formidabel uppkörning och ändrade också sin taktik, men det hjälpte inte. Han kom aldrig så nära Kimi att han kunde attackera. Det kanske är fel att säga att Lewis gav upp de sista varven men avståndet till Kimi, som var snabbare, blev bara större och större och dessutom började däcken ta slut.

En fråga: Körde Nico max eller hade han en reserv? D.v.s. att han hade kunnat skruva upp effekten en bit till. Jag tror det. Och hade han blivit hotad av Icamen hade svaret kommit snabbt.

Längre bak i fältet var det tufft med flera dueller man mot man. Precis som det skall vara.

Renault har uppenbarligen löst sina problem för Kevin Magnussen blev 11:a trots att han startade från depån. Han gjorde ett fel efter andra träningen där han missade att väga bilen, så straffet blev hårt.

Om min vän, som håller reda på statistik har rätt, är Nico nu den förare som vunnit flest lopp, men inte titeln och det var dessutom femte vinnande loppet i rad. Och tittar man bakåt i historieböckerna så har alla som gjort det blivit världsmästare.

Hur tog Lewis nederlaget?

Delvis som en sportsman men man såg också på hans kroppspråk att det sved att återigen förlora mot stallkamraten. I vintras sa Mercedes stallchef Totto Wolff att det inte skulle bli någon stallorder, utan Nico och Lewis skulle få köra mot varandra och också med olika strategier. Det såg man i det här loppet.På 14:e varvet kom Nico in och bytte till mjuka däcken och Lewis, som kom in ett varv senare, bytte till mediumdäck. Engelsmannen kom förbi två och låg trea. Efter 25 varv hade Nico ett försprång på inte mindre än 13,6 sekunder på Kimi som i sin tur hade Lewis 21,9 bakom sig.Vid andra stoppet var det Lewis som kom in först och valde de supermjuka däcken. Kimi och Nico tog samma. D.v.s. alla reagerade på mästarens taktik.

Har Lewis problem med det nya startsystemet? Frågan måste bli ett ja. Medan Nico inte har det.

- Jag har arbetat mycket med den, säger han.

- Perfekt start trots att jag stod på den smutsiga delen av banan och sedan var det bara att kontrollera allt.

Taktiken?

-Jag valde den säkraste.

Att Kimi måste ha varit mer än nöjd med sin andra plats är helt klart även om man inte ser det. Hela hans kroppspråk är neutralt.

- Jag vet inte varför men jag gjorde en dålig startoch fick hjulspinn, erkänner Kimi.

- Körde om några bilar men efter ett par varv var jag en hel racksträcka efter Nico och det kör man inte in. Jag gjorde dock vad jag kunde så andra platsen är helt ok.

Vad som dock är lite oroande för Ferrari är att i två lopp har lika många motorer gått sönder.

Lewis sa att teamet hoppades på att säkerhetsbilen skulle komma ut de sista varven.

-Men inget hände. Min bil var ganska skadad efter smällen med Valtteri och jag fick kämpa hårt för att hålla den under kontroll. Det svåraste var bakvagnen, så jag kunde inte köra ifatt Kimi.

-Den som kom på insidan och körde på mig låg i min döda vinkel så jag såg honom aldrig.

Varken Lewis eller Valtteri var upprörda efter kraschen. Engelsmannen sa bara att det är sådant som händer. Däremot är Niki Lauda, som är Mercedes motorsportchef, lindrigt sagt urarg på finländaren.

-Han körde som en idiot, sa österrikaren.

-Han kom med blockerade däck och körde på någon som inte kunde se honom.

Det som är lite ironiskt är att en av Valtteris manager är Mercedes teamchef Totto Wolff.

Vad säger Valtteri?

- Jag svängde in i kurvan och på insida blev det trångt. Det blev för sent och jag försökte stanna kvar så långt ner det gick på insidan, men det var det smutstigt och greppet dåligt.

- Jag hade koncentrerat mig på om någon skulle attackera mig på yttern eller innern så därför bromsade jag för sent.Tyvärr.

Wolff säger att hans skyddsling nog var lite för optimistisk i första kurvan.

Fernando Alonso fick startförbud trots att McLaren chefen Ron Dennis gjorde allt för att försöka få Fia´s läkare att riva upp sitt beslut. Som att hugga i sten. Spanjoren knäckte ett revben i kraschen i Australien. Hans ersättare var teamets reservförare Stoffel Vandorne från Belgien. Han var i Japan och tvingades göra en lång nattflygning från Tokyo till Bahrain. Och kommer 10:a och får en poäng. Imponerande.

Vad har det nya teamet Haas gjort som ett par andra team missat?

Ingen aning. Romain Grosjean var för ett par år sedan kraschkungen och blev till och med spärrad för ett lopp. Han är idag en helt annan förare och det var ingen som trodde att det amerikanska teamet skulle ha kört in 18 poäng på två lopp.

Det nya kvalsystemet har med all rätt blivit häftigt kritiserat. FIA presidenten Jean Todt, Bernie Ecclestone och teamcheferna hade ett 1,5 timmar långt möte. Och vad kom man fram till? Att ha ett nytt några dagar senare. Finns egentligen bara ett ord. Ynkligt. Och vad som förvånar mig lite är när Jean Todt säger att FIA inte kan rätta sig efter vad fansen skriver på sociala media. Pratar man däremot med teamcheferna så säger de att man måste lyssna på vad de säger. Jean Todt sa att han inte gillar diktatorer och att det finns avtal som hindrar honom eller rättare sagt FIA från att riva upp de beslut man tagit. I affärslivet ändrar man snabbt en produkt om det är något fel på den eller den inte säljer.

Jag gillar inte heller diktatorer men just nu behöver F1 en, men jag är inte helt övertygad om att det skall vara någon av de styrande herrarna.

Från F1 journalisten och SVT reporter Fredrik af Petersens.

RESULTAT

1) N. Rosberg, Mercedes, 1,33,34,696