Anthon Caldana, STC Racing. Foto: Tony Welam/STCC

Caldana siktar uppåt inför ”andra halvlek” i Renault Clio Cup

Fyra i tabellen efter de tre inledande deltävlingarna. Det är en placering Anthon Caldana inte är nöjd med. Västgöten blickar därför uppåt när ”andra halvlek” i racingserien Renault Clio Cup inleds i Falkenberg kommande helg.

Caldana vill stå på pallen när mästerskapet summeras i höst.

Hittills i år har Clio Cup i väldigt stor utsträckning handlat om Joel Jern, Anthon Caldanas teamkompis i STC Racing. Jern har imponerat stort med seger i fyra av sex race. I övriga två har han slutat tvåa och trea.

Inför den andra halvan av säsongen har Jern drömläge med en ledning på 37 poäng före Ilmari Korpivaara. Bakom finländaren är det betydligt hårdare. Julius ”Julle” Ljungdahl är bara 13 poäng efter och han skuggas i sin tur av Anthon Caldana.

– Det skiljer tolv poäng mellan mig och Julle, som är min främsta konkurrent just nu. Självklart siktar jag på att ta mig om honom. Jag kanske inte lyckas redan i Falkenberg, men målsättningen är självklart att ta in så många poäng som möjligt på honom, säger 17-åringen från Lidköping, som även skuggar ”Julle” i junior-SM.

I den tabellen, som också toppas av Jern, är Caldana bara sju poäng bakom 2015 års JSM-vinnare från Norrtälje.

Caldana inledde säsongen bra med en fjärde- och en andraplats i premiären på Ring Knutstorp. Förväntningarna på nya framgångar vara därför stora i den andra deltävlingen, som avgjordes i Finland.

– Farten för bra placeringar fanns där, men tyvärr hade vi krångel med växellådan, säger Anthon vars facit blev en femte- och en fjärdeplats.

På Solvalla senast var han tillbaka på pallen då han blev trea i det första heatet. I det andra slutade han femma i den lilla, men jämna klassen.

– Även om vi inte är så många i Clio Cup är mästerskapet kul att köra och vi har haft några riktigt roliga fighter.

Mest utmärkande i det avseendet var NEZ-heaten (North European Cup), som gick utanför Clio Cup och som avgjordes på norska Rudskogen i början på juni. Där bjöd fem förare i Clio Cup på helgens bästa race.

– Etta eller sist. Tidsmässigt skiljer det inte mycket mellan oss och man får verkligen jobba för att nå framgång.

Caldana är bara i början på sin racingkarriär. Precis som sina unga konkurrenter har han fortfarande en hel del att lära och utveckla.

– Jag är inte nöjd med kvalen hittills i år. Jag har haft lite problem att fokusera och därför inte fått till de tider jag önskar, medger han.

Kvalkvalitén vill han förbättra i Falkenberg där han även är fast besluten att köra taktiskt – och snabbt!

– Målet är säkra starter och att hålla mig lugn i racen för att inte riskera något och göra mig skyldig till några misstag, säger han.

Clio Cup i SVT och SVT Play

Sveriges Television livesänder från STCC-tävlingarna i Falkenberg där Clio Cup är en av flera supportklasser.

Söndagens (9 juli) direktsändning sker både i SVT1 och SVT Play kl 13.30-16.30.

Tidsschema Clio Cup, Falkenberg 7-9 juli

Fredag 7 juli

Kl 11.30: Test 1 (30 min)

Kl 13.45: Test 2 (30 min)

Lördag 8 juli

Kl 10.10: Kval (15 min)

Kl 14.10: Race 1 (15 min)

Söndag 9 juli

Kl 09.20: Warm up (10 min)

Kl 12.30: Race 2 (15 min)

Ställningen i Clio Cup efter 3 av 6 delt.

1) Joel Jern, STC Racing, 139 poäng

2) Ilmari Korpivaara, Kart In Club Driving Academy, 102