Två kvinnliga förare i Alpine F1-bilen i Riyadh

Nyhet -

BWT Alpine F1 Team bryter ny mark - för första gången i Saudiarabien – kvinnliga förare i en F1-bil

För första gången har en F1-bil körts på Riyadhs gator med kvinnliga förare bakom ratten. Alpine visar med detta sitt engagemang för mångfald och inkludering inom motorsporten i samband med Saudi GP i helgen. Aseel Al Hamad och Abbi Pulling tar plats bakom ratten i Alpines V8-drivna E20-bil. Aktiviteten genomfördes i samarbete med Saudi Tourism Authority.

Inför Saudi GP visade BWT Alpine F1 Team upp en spektakulär demonstration med F1-bilen i Saudiarabiens huvudstad Riyadh. Bilen kördes av saudiske F1-föraren Aseel Al Hamad och Alpine Academy Affiliate-föraren, Abbi Pulling. Paret skrev historia när de blev de första kvinnorna som någonsin kört en F1-bil i Saudiarabien.

Aseel, som representerar Saudiarabien i FIA Women in Motorsport Commission och är styrelsemedlem i Saudi Automobile & Motorcycle Federation, leder utvecklingen av strategier och policyer för att främja kvinnor inom motorsport i Saudiarabien. Hon är också sedan tidigare en del av Alpine-familjen; redan 2018 framförde hon samma E20 bil på Paul Ricard banan i Frankrike.

Affiliate-föraren Abbi Pulling, som kommer att tävla i “W Series” i år, deltog också i uppvisningen. Abbi är en del av Alpine Affiliate-programmet, som är inkörsporten till Alpine Academy. Serien är en grogrund för unga racingtalanger som har potential att nå hela vägen fram till F1. Här erbjuds de vägledning, medieträning och rådgivning kring kost och psykologi.

Laurent Rossi, VD, Alpine: "Två kvinnor som kör en F1-bil genom Saudiarabiens huvudstad, förbi värdefulla historiska monument och in i stadens hjärta - det visar att alla som har tillräckligt med drivkraft kan följa sina drömmar inom motorsport. Aseel visar att kvinnor av alla bakgrunder är välkomna, medan Abbi är ett bevis på att det finns möjliga karriärvägar för kvinnor inom motorsport. Vi hoppas kunna visa möjligheterna och inspirera fler tjejer från den yngre generationen.”

“Visit Saudi”-logotyperna kommer att synas på Alpine A522-bilarna i helgen under Saudiarabiens Grand Prix.