Patrik Kimling är etablerare på REITAN CONVENIENCE i Sverige.

Strategisk etablering av PBX på framväxande Albano

Arbetet inför öppningen av PBX, REITAN CONVENIENCE SVERIGE ABs stora hållbarhetssatsning, pågår för fullt i AlbaNova. Möt Patrik Kimling, etablerare på REITAN CONVENIENCE, som berättar om hur det kommer sig att PBX öppnar på just nya Campus Albano efter sommaren.

Hej Patrik! Berätta, hur tänker man när man letar plats åt en butik med ambitionen att bli världens mest hållbara conveniencebutik?
Jag behövde säkra att det var en plats där det går att bygga hållbart, och där både själva byggnadens och fastighetsägarens profiler i sig kan stötta och bidra till de högt satta mål vi har satt upp. Här är AlbaNova med tusentals studenter, framstående forskare och innovativa företag en perfekt match för oss, nästan för bra!

Vad har varit annorlunda med den här etableringen?
Det handlar ju inte bara om butiken, det är verkligen en fråga om en helhet. Allt från läget och hur vi bygger butiken till köpmännen som ska driva butiken och produkterna i butiken. Vi jobbar med stort fokus på att hitta rätt samarbetspartners och innovativa startups inom hållbara produkter och tjänster. Vi har väldigt höga krav på fastighetsägaren - och de på oss. Det är viktigt, för vi behöver ha ett gemensamt mål med vårt hållbarhetsarbete. Akademiska Hus ligger i framkant här, och är en fantastisk samarbetspartner i form av fastighetsägare, som inte bara utvecklar ett hållbart campus utan en hel stadsdel.

Vad är det bästa med den här etableringen?
Ju mer jag jobbat med PBX, desto mer tror jag på det! Jag ser verkligen att vi kommer kunna göra skillnad och att det kommer att fungera. Det blir säkert inte utan utmaningar och när portarna slår upp i höst har vår resa bara börjat. Men med PBX kommer vi att utmana oss själva och våra leverantörer. Jag tror att vi kommer kunna ha en positiv påverkan. Och det bästa är att när vi ser att något flyger i PBX då ska vi implementera det i våra 400 butiker runtom i landet. Det gör mig oerhört stolt. Hur många andra jobbar så här egentligen?

Reitan Convenience storsatsar med nytt varumärke - vill skapa världens mest hållbara convenience-butik

När många satt sina hållbarhetsprojekt på paus till följd av pandemin har Reitan Convenience Sweden AB fortsatt att gasa och lanserar det nya varumärket PBX med ambitionen att skapa världens mest hållbara convenience-butik. Nu pågår arbetet med att bygga upp den butik som blir den fysiska plats där man kommer testa och utvärdera vad som är mest hållbart gällande både drift och utbud.