Vargar, björnar och höga mästare – så blir hösten på Regionteater Väst

Vargar, björnar och höga mästare – så blir hösten på Regionteater Väst

Inte mindre än tre urpremiärer bjuder Regionteater Väst på i höst. Först ut är Som Rödluvan, en dansillusion i regi och koreografi av Örjan Andersson. Därefter blir det dubbelpremiär i Uddevalla, med De utvalda, en föreställning om sökandet efter sanningen i konsten, inspirerad av Hilma af Klints liv. Och Hur du blir en Good Guy – en föreställning om våra föreställningar om våld.

Pressträffar

Som vanligt håller vi pressträffar där vi ger smakprov från föreställningarna och möjlighet att intervjua regissör och ensemble:

• Som Rödluvan, den 21 augusti kl 11.30, på Regionteater Väst i Borås
  • De utvalda, den 23 augusti kl 11–12, på Regionteater Väst i Uddevalla
  • Hur du blir en Good Guy, den 23 augusti kl 11–12, på Regionteater Väst i Uddevalla

För recensionsbiljetter och anmälan till pressträffar, kontakta Lars Magnusson, lars.magnussson@regionteatervast.se, 0721-42 80 03.

Som Rödluvan

Urpremiär 4 september på Regionteater Väst i Borås.

En dansillusion om Rödluvan, vargen och alla vi andra, i regi och koreografi av Örjan Andersson. Som Rödluvan är en skruvad dansteaterföreställning för årskurs F–3 som tar avstamp i sagan om Rödluvan. Det blir en färgstark uppsättning som leker med frågor om hur sagor uppstår, vem som berättar dem, och vad som är ont och gott.

Örjan Andersson är en av Sveriges mest uppmärksammade koreografer. Han har tidigare gjort Efter Hamlet och Till Oz på Regionteater Väst. Han har koreograferat många av de stora danskompanierna, som Cullbergbaletten, Kungliga Operan och Compañía Nacional de Danza i Madrid. 2023 satte Örjan upp en hyllad version av Ett drömspel på Folkteatern i Göteborg.

KOREOGRAF & REGISSÖR Örjan Andersson TEXT Magnus Lindman SCENOGRAFI & KOSTYM Josefin Lindskog LJUS Ida Gustafsson MUSIK Felix Björklund REPETITÖRER Helena Lundqvist, Jim de Block & Andrzej Glosniak

ENSEMBLE Cassandra Arnmark, Oliver Flor Jull, David Forsberg, Lauren Jenkins, Yorgos Michelakis

De utvalda

Urpremiär 6 september på Regionteater Väst i Uddevalla.

I De utvalda möter vi Hilma och Anna som är elever på en konstskola för unga flickor. Kraven är höga – asketiskt levnadssätt, hård disciplin och totalt engagemang. Konsten och det spirituella sökandet är viktigare än allt annat. Så när Hilma får kontakt med de mystiska De höga mästarna och finner en egen väg in i skapandet prövas vänskapen mellan henne och Anna.

De utvalda är en pjäs för mellanstadiet, inspirerad av konstnärerna Hilma af Klint och Anna Cassels liv. En föreställning om nära vänskap, om att hitta sin egen väg, och om hur långt man kan gå för att följa sitt kall.

Regisserar gör Nadja Hjorton, konstnärlig chef teater på Regionteater Väst som bland annat verkat på Kulturhuset Stadsteatern Skärholmen, Riksteatern och Göteborgs Stadsteater, men även internationellt. För manus står Dimen Abdulla som har en rad prisade föreställningar bakom sig. 2015 utsågs hon till Sveriges Radios första husdramatiker.

ENSEMBLE Fabiola Cruz, Liv Hargne Granath, Rebecca Hayman

Hur du blir en Good Guy

Urpremiär 6 september på Regionteater Väst i Uddevalla.

Har du problem med våld? Tycker du att du ser för mycket våld i världen? Eller är du rädd för att du inte alltid vet vad som är våld och inte? Oroa dig inte! Föreningen Good Guys finns här för dig. Vi visar vägen till ett våldsfritt liv, vi hjälper dig att syna ditt eget våldsbeteende och vi omvandlar ditt inre vilddjur till en fluffig krambjörn. Föreningen Good Guys – för dig som inte vill vara en bad guy!

Klassrumsföreställningen Hur du blir en Good Guy spelas för högstadiet, och utmanar oss att ställa frågor om våra egna våldsnormer. Hur förväntar vi oss att våld ska se ut? När tycker vi att våld är underhållande eller spännande? Och finns det egentligen någon som får vara våldsam?

Sofi Orem Skoglund är regissör, utbildad på Den Danske Scenekunsthögskolan i Köpenhamn. Hon är verksam både i Sverige och Danmark och har bland annat regisserat föreställningen Det jag bara vågar drömma om på Dalateatern. Maja Döbling är scenograf och kostymdesigner och är utbildad på Royal Academy of Dramatic Art i London och Stockholms Konstnärliga Högskola. Maja har tidigare jobbat på bland annat Turteatern, Uppsala Stadsteater, Backa Teater och Angereds Teater.

REGI Sofi Orem Skoglund SCENOGRAFI & KOSTYM Maja Döbling

ENSEMBLE Michael Engberg, Peter Lorentzon, Jenny Nilsson

Läs mer: https://www.regionteatervast.s...

Och dessutom två nypremiärer ...

Utöver våra helt nya föreställningar så återkommer två populära favoriter från förr. Dels Om trollen kommer – med mycket viktig information från myndigheten för Väsen och Speciella Händelser, för årskurs 1–3, och dels Sch! – en dansföreställning som är allt annat än tyst, för årskurs 7–9.

Lars Magnusson

Presskontakt Kommunikatör +46 721-42 80 03