Cassandra Arnmark, Lauren Jenkins, David Forsberg, Yorgos Michelakis. Foto: Daniel Andersson

Urpremiär för Som Rödluvan på Regionteater Väst – en dansillusion av Örjan Andersson

Den 4 september är det urpremiär för Som Rödluvan på Regionteater Väst i Borås, en dansillusion om Rödluvan, vargen och alla vi andra. I regi och koreografi av Örjan Andersson blir denna miniatyrklassiker en lekfullt skruvad upplevelse där perspektiven skiftar – och allas röster får höras.

Som Rödluvan är en dansteaterföreställning för mellanstadiet som tar avstamp i en av våra mest klassiska sagor. I en tid av polarisering vill Örjan Andersson i föreställningen nyansera en klassisk saga om ont och gott. Här möter vi inte enbart Rödluvans synvinkel, utan också vargen, mormor och jägaren ges röst. Vilka liv lever de? Vilka historier har de med sig? Och hur förändrar deras perspektiv ursprungsberättelsen?

Med nykomponerad musik av Felix Björklund, kostym och scenografi av Josefin Lindskog, ljus av Ida Gustafsson och text av Magnus Lindman är Som Rödluvan en illusionsfylld, färgstark uppsättning som leker med frågor om hur sagor uppstår och vem som berättar dem.

Örjan Andersson är en av Sveriges mest uppmärksammade koreografer. Han har tidigare gjort Efter Hamlet och Till Oz på Regionteater Väst. Han har koreograferat många av de stora danskompanierna, som Cullbergbaletten, Kungliga Operan och Compañía Nacional de Danza i Madrid. 2023 satte Örjan upp en hyllad version av Ett drömspel på Folkteatern i Göteborg.

Som Rödluvan spelas för skolklasser och allmänhet på Regionteater Väst i Borås och Uddevalla, samt för skolklasser på turné i Västra Götaland. » Spelplan och bokning

PRESSFÖRFRÅGNINGAR

Vill du boka pressbiljett, intervjua någon av de medverkande eller är nyfiken på att veta mer? Kontakta pressansvarig kommunikatör Lars Magnusson på 0721-42 80 03 eller lars.magnusson@regionteatervast.se

» Pressbilder (Foto: Daniel Andersson)

MEDVERKANDE

KOREOGRAFI & REGI Örjan Andersson TEXT Magnus Lindman SCENOGRAFI & KOSTYM Josefin Lindskog LJUS Ida Gustafsson MUSIK Felix Björklund RÖSTCOACH Peter Melin REPETITÖRER Helena Lundqvist, Jim de Block & Andrzej Glosniak

ENSEMBLE
Lauren Jenkins, David Forsberg, Yorgos Michelakis, Cassandra Arnmark / Oliver Flor Jull

KOSTYMMÄSTARE Johanna Ramsin SKRÄDDARE Johanna Ramsin, Lina Lambro & Anette Bengtsson TILLVERKNING SCENOGRAFI & REKVISITA Angelos Karampatakis MASKÖR Anna Lilja SCENTEKNIK Martin Larsson LJUDTEKNIK Gabriel Jensen TURNÉTEKNIKER Ida Gustafsson & Angelos Karampatakis TEKNISK SAMORDNARE Christofer W Fogelberg PRODUCENT Elin Svensson TURNÉSAMORDNARE Cathrine Ericson FOTO Daniel Andersson KOMMUNIKATÖRER Daniel Andersson & Lars Magnusson SCENKONSTPEDAGOG DANS Ulrika Liljedahl KONSTNÄRLIG CHEF DANS Monika Milocco VD & ANSVARIG UTGIVARE Maria Hägglund

Lars Magnusson

Presskontakt Kommunikatör +46 721-42 80 03

Vargar, björnar och höga mästare – så blir hösten på Regionteater Väst

Inte mindre än tre urpremiärer bjuder Regionteater Väst på i höst. Först ut är Som Rödluvan – en dansillusion i koreografi av Örjan Andersson. Därefter blir det dubbelpremiär i Uddevalla, med De utvalda – en föreställning om sökandet efter sanningen i konsten, inspirerad av Hilma af Klints liv. Och Hur du blir en Good Guy – en föreställning om våra föreställningar om våld.