Veckans stilikon: ?

Vad är egentligen en stilikon? Hur ska dena personen vara för att klassas som detta? Vi anser att en stilikon är en person som är en förebild både via sin in- och utsida, en person som man kan identifiera sig med oavsett ålder och storlek. En person som utstrålar äkthet, närvaro och som genom sin "förpackning", sin stil inspirerar andra till att våga vara vackra, synas och ta plats. En person vars sil inte är ouppnåelig för den vanliga människan. Varje dag försöker vi sträva efter att inspirera och enstusiasmera våra kunder att förstärka, förnya och framhäva det bästa hos dem själva, att se på sig själv på ett helt nytt sätt och att precis alla kan bli vackra med rätt material, färger, former, snitt och frisyr.

Vi är oerhört trötta på alla stylister och självutnämnda stilcoacher som inte ser människan bakom förpackningen och som själva visar upp sig i tidningar i outfits som de menar ska passa på jobbet, på festen, till vardags etc eller som stylar personer till avbilder av dem själva. Att arbeta med personlig stil kräver en stor ödmjukhet inför för människors olika samhällsklasser och människor med olika livsberättelser i bagaget. Det är ett hån mot den "vanliga" människan, som inte är uppvuxen i Stockholms innerstad, att ge olika tips och råd som är så långt ifrån verkligheten som man kan komma. En känd stylists beskrivning av en smart jobbgarderob innehåller bland annat följande:

• 2 kjolar - en vid och en snäv
  • 4 vita toppar
  • Några toppar i mönster
  • Ett par mörka raka byxor

För det första ska inte alla ha vida eller snäva kjolar, vissa ska inte bära grafiska färger som vitt till en mörk kavaj och långt ifrån alla kan bära mönster och raka byxor...För det andra arbetar inte alla på kontor.

Du kan aldrig "ge" någon en ny stil, den måste komma inifrån, från personen själv och det är stilcoachens jobb att med sina metoder finna personen bakom förpackningen. Det anser vi är skillnaden på en stylist och en diplomerad stilcoach.

Vi återkommer till detta ämne...

Tills dess, vill du veta mer om personlig stil och få hjälp med varför just du är som bäst i blommigt, randigt, rutigt, prickigt eller enfärgat? Boka en stilcoachning online!