Fiskarhedenvillans miljövänliga och hållbara hus ”Pärlan” med GruppSols patenterade solcellstak Smart Solar Roof®.

Mot ett grönare Norden - GruppSol växlar upp genom förvärv

Det storsatsande solcellsbolaget GruppSol AB förvärvar installationsföretaget Solgruppen Norden. Sammanslagningen förväntas leda till ett ökat arbetsflöde och bidra till att etablera företaget bredare på den nordiska marknaden.

Med en rasande fart sker energiomställningen där fossila bränslen ersätts av förnyelsebar energi. Därför växer solelmarknaden i raketfart – och i framkanten ligger företaget GruppSol. Under sommaren genomfördes förvärv av installationsföretaget Solgruppen Norden. Förvärvet är en del av GruppSols tillväxtstrategi för att stärka sin position på den nordiska marknaden och förbereda en större expansion. Med mångårig erfarenhet kommer Solgruppen Norden att bidra med spetskompetens inom området. Johan Eriksson, VD för Solgruppen Norden, uppger att flera solcellsbolag uttryckt intresse för att köpa upp installationsföretaget, men att GruppSol var det självklara valet.

– Det finns en kunskap och förståelse för produkterna som ofta saknas hos andra bolag i branschen idag. Med det väldigt starka teamet hos GruppSol finns det stora ambitioner och kunden står alltid i fokus, säger Johan Eriksson.

GruppSols sortiment med gröna lösningar leds av Sverigepanelen, batterilager, laddbox för bil, innovativa fasadlösningar och Smart Solar Roof®. Förvärvet är ett stort steg för GruppSol som företag i jakten på att nå ett mer hållbart Norden, menar VD:n Daniel Magnergård.

– Vi är inne i en tillväxtfas och siktar högt; GruppSol arbetar för att leverera de bästa solcellstaken och vidare tekniska lösningar i Norden. I fokus ligger prestanda, design, hållfasthet och garantier. Förvärvet av Solgruppen Norden är ett stadigt steg i den riktningen. Nu vill vi gemensamt skala upp och göra fler installationer per månad och utveckla våra högt kravställda produkter vidare, säger Daniel Magnergård.