Huawei samarbetar med prisbelönta och innovativa GruppSol

Med regeringens nya satsning på solceller, lagring av egenproducerad el och lagringsprodukter för elfordon ökar intresset på den svenska marknaden för solenergi. Huawei är ett företag som nu vill satsa på den svenska marknaden för solenergi och GruppSol är en självklar partner i den satsningen. GruppSol samlar ihop ett stort antal intresserade personer och fastigheter som tillsammans initierar köp av solceller, växelriktare och installationer till kraftigt rabatterade priser. Vår målsättning är alltid att köpa direkt från tillverkare och även lagerföra produkterna vilket ger en stor kostnadsfördel mot de återförsäljare som köper via grossister eller distributörer

– De flesta förknippar oss på Huawei med mobiltelefoner och nätverksutrustning, men vi är också ett av världens ledande företag inom teknik för solenergi. Nu har vi ökat våra resurser och i kombination med flera starka partners har vi alla möjligheter att bli stora även på den svenska marknaden. När Sverige storsatsar på att vara ledande i klimatomställningen vill vi vara del i den förändringen, Säger Patrik Salklev, affärsutvecklare på Huawei Technologies i Sverige.

Patrik Salklev som ansvarar i Sverige för Huawei solcellssatsning är imponerad över GruppSols snabba tillväxt i Sverige och att de på kort tid utvecklat det världsledande solcellstaket SMART SOLAR ROOF som också nyligen belönades med utmärkelsen RED HERRING EUROPÉ TOP 100.

– Mattias Hansson, teknisk chef GruppSol, är stolt över att offentliggöra detta samarbete med Huawei. De är idag världens största tillverkare av växelriktare och har en komplett produktportfölj med växelriktare från 3kW till upp till 200 kW. Flera av deras växelriktare är nu också framtidssäkra genom att ha batteristöd vilket passar GruppSol bra som experter på batterilager som vi idag säljer till över 50% av våra kunder.

Huawei är idag störst i världen vad det gäller växelriktare för solceller avsedda för både små och stora installationer. Utöver växelriktare har Huawei även batterilösningar för att lagra energi för exempelvis villor. Dessa lösningar kommer med en mängd smarta funktioner för att höja både effektivitet och säkerhet.

– Vi växer snabbt och ser att vårt partnerskap med Huawei och deras lösningar kommer att stärka vår position ytterligare på den svenska marknaden. För oss är det viktigt att det finns en stark organisation hos våra leverantörer som kan backa upp en expansion och samtidigt hålla kvalitet och leveranser, säger Mattias Hansson, produktchef och grundare för GruppSol.

GruppSol AB grundades av entreprenörerna Mattias Hansson, Daniel Magnergård och Anders

Eriksson. GruppSol AB utvecklar och säljer innovativa produkter inom solenergi för nordiskt

klimat med fokus på prestanda, design, hållfasthet och garantier.

GruppSol AB blev vinnare av Red Herring Europé Top 100 år 2020.