Solcellstaket Smart Solar Roof på nybyggnation i Lerum

Göteborgsföretaget Raymond först i världen med prefabricerade solcellstak

Raymond lanserar nu en världsunik lösning för prefabricerade solcellstak som drastiskt sänker kostnaderna för solceller genom snabbare, snyggare och säkrare installationer. Raymond skalar nu upp kapaciteten i sin fabrik i Göteborg och planerar fler fabriker i Sverige och Europa. Nytt EU-direktiv ställer krav på att samtliga nya byggnader ska vara försedda med solpaneler från 2028. Efterfrågan på solcellstak kommer att skjuta i höjden.

Raymond har banat väg för framtiden genom att utveckla en innovativ teknik för prefabricering av solcellstak. Med kompletta solcellstak i sektioner på upp till 8 x 4 meter kan ett villatak monteras på bara några timmar.

– Vårt patentgodkända solcellstak Smart Solar Roof är yttertak och solceller i ett med toppkvalitet och elegant design till ett attraktivt pris. Vi står redo att möta EU-direktivets krav på att samtliga nybyggnader ska vara försedda med solpaneler från 2028, säger Raymonds VD Lina Jeverstam.

Det finns många fördelar med prefabricering av solcellstak som har lägre kostnad, högre kvalitet och snabbare installationstid än manuella installationer. Dessutom minskar felmarginalerna avsevärt när arbetet utförs i en kontrollerad fabriksmiljö jämfört med att stå på ett tak i ofta skiftande väderförhållanden.

– Smart Solar Roof, är en hållbar innovation med imponerande 85% lägre CO2-avtryck jämfört med konventionella betongtegeltak med utanpåliggande solcellspaneler menar Lina Jeverstam.

- Genom vårt revolutionerande patentgodkända montage- och lyftsystem skapar vi helt nya förutsättningar för både tak- och installationsbranschen. Detta är framtiden och Raymond är redan igång med produktion som vi avser skala upp under nästa år, säger Mattias Hansson utvecklingschef på Raymond.

Raymond startade 2019, växer snabbt och kommer i år att nå en omsättning på 250 MSEK. Bolaget skalar nu upp kapaciteten i sin fabrik i Göteborg och planerar fler fabriker i Sverige och Europa. Under 2024 kan fabriken uppnå en kapacitet på 100 Mega Watt. Bland investerare är Silicon Valley-profilerna Christian Lagerling och Rikard Steiber, affärsängeln Jacob Key och längskidåkaren Mathias Fredriksson.

- Vår vision är att göra solenergi tillgänglig för alla. Vi fortsätter att växa och planerar att ta in ytterligare extern finansiering för att möjliggöra lönsam expansion, nya innovationer och en snabbare omställning till förnybar energi, säger VD Lina Jeverstam.