Rånäs Slott (målning: Cécile Hansson)

Konstsommar firar 10 år - Rånäs Slott!

Välkommen till sommarens konstutställning i Stenkvarn och Rånäs slottspark!

Maria Duse (skulptör) är årets konstcurator vid Rånäs Slott. Hon är nyinflyttad till Norrtälje och har sin ateljé och sommarbostad på Svartnö. Maria arbetar mestadels i lera och många av hennes skulpturer är rakubrända, en gammal japansk tillverkningsteknik.
– Jag vill med sommarens utställning på Rånäs, som för övrigt firar 10 års jubileum, lägga fokus på vårt vackra Roslagen. Jag har därför i första hand valt konstnärer med lokal anknytning, då det finns flera mycket duktiga sådana, säger Maria.

Under sommarens utställning kommer sammanlagt 13 konstnärer visa sin konst både i galleriet och ute i slottsparken. Det kommer finnas både måleri, skulptur, fotografi, film, keramik och hantverk och passa gammal som ung. Till årets konstutställning, som firar 10-års jubileum, har keramiker, Isak Isaksson, skapat särskilda krukor, ”Rånäskrukan” – som kommer att kunna köpas på plats.

I parken kommer besökarna kunna strosa omkring bland skulpturer och på helgerna kommer det att erbjudas olika ”pröva på
aktiviteter” - såsom rakubränning, akvarellmålning och fotoskola.
- Målet är att du som besökare ska bli glad, inspirerad och gärna överraskad - säger Maria.

En mycket trevlig sommarutflykt för hela familjen helt enkelt!

VERNISSAGE SÖNDAG 2 juli kl.10.00-17.00
– i Stenkvarn & Rånäs slottspark.
Invigningstal kl.12.00 med Maria Duse.

Musikunderhållning: Pontus Strandberg

KONSTUTSTÄLLNINGEN är sedan öppen dagligen kl.10.00-16.00 fram t.o.m 6 augusti.
CAFÉT vid utställningen har samma öppettider.

Årets utställare:

Maria Duse, skulptör
Isak Isaksson, keramiker
Anette Gustafsson, målare
Cécile Hansson, målare
Daniel Henningsson, skulptör
Elena Berg Österdahl, skulptör
Heidi Lange, målare/designer
Kristina Jansson, skulptör
Lennart Lusth Wijkander, målare
Malin Basil, målare
Patrik Luther, naturfotograf
Tomas Lacke, skulptör
Ylva Hedlund, skulptör/keramiker
Med reservation för ändringar.