Synskadades Riksförbund besökte Ramudden Uppsala

Synskadades Riksförbund besökte Ramudden Uppsala

Förra veckan hade vi förmånen att ha representanter från Synskadades Riksförbund, Trafik- och Miljögruppen på besök på vår depå i Uppsala. En förening vi kom i kontakt med via Uppsala Kommun och PUTS ”Plattform för Uppsalas trafiksäkerhetsarbete”.
Vi fick höra deras tankar kring framkomligheten intill vägarbetsplatser men även i samhället i allmänhet. En utmaning för oss alla är att en stor del av all den information som finns endast är visuell. Stora delar av gatumiljön kan den synskadade kartlägga via så kallade ledstråk (t.ex. räfflade plattor i marken) medans det är de ”rörliga” hindren i form av felparkerade cyklar, gatupratare eller tillfälliga skyltar som är svåra att förutse.
Vi fick även chansen att berätta hur vår vardag ser ut och vilken roll vi har i samhällsbyggandet. Mötet avslutades med en rundvandring på vår depå där vi kände på olika typer av material. En givande dag med många viktiga diskussioner.

Länkar:

Plattform för Uppsalas trafiksäkerhetsarbete