Inzile levererar ellastbilar till Ramudden

Ramudden har tecknat ett avtal med svenska Inzile om sex stycken Pro4 eldrivna lastbilar. Lastbilarna kommer användas vid utkörning av material där utrymme och framkomlighet är begränsat. Inledningsvis kommer bilarna användas i storstadsregionen för att sen utvärderas. Detta är ett första steg för Ramudden in i elbilsvärlden men sannolikt inte det sista. Ramudden har även verksamhet i grannländerna och elbilar står högt i kurs i Norge för att nämna något exempel. Den första bilen beräknas levereras innan årsskiftet.

- Ramudden har ett koncernövergripande mål att minska klimatpåverkan. Något vi försöker uppnå genom att effektivisera våra transporter och genom att öka användningen av fossilfria drivmedel. Men alla val vi gör är viktiga, och valet att investera i ny teknik och ellastbilar är ytterligare ett bidrag till att minska utsläppen av växthusgaser, säger Hans-Olov Blom koncern-vd på Ramudden.

- Det är glädjande att allt fler branscher värdesätter våra elfordon och det helhetskoncept som vi erbjuder, säger Inziles VD Ragnar Åhgren. Ramudden ger oss en möjlighet att visa vad våra fordon går för inom logistik kring byggnation och entreprenad, fortsätter Ragnar Åhgren.

Inzile Pro4 är en eldriven lätt lastbil som har utvecklats i syfte att skapa förutsättningar för smarta och fossilfria städer. Elektriska arbetsfordon (EUV) är ett nischsegment inom fordonsindustrin som väntas växa snabbt de kommande åren. Bland kundgrupperna märks fastighetsbolag, transportföretag, kommuner och parkförvaltningar samt e-handlare som vill eliminera utsläppen i städerna.

Om Inzile
Inzile är ett svenskt techbolag som skapar intelligenta eldrivna fordon samt moderna transport- och servicelösningar för ett hållbart samhälle. Företagets vision är att befria världen från utsläpp av fossila bränslen och att snabba på klimatomställningen genom att bidra till smarta städer som förbättrar människors livskvalitet. Inzile grundades 2012 och har sitt huvudkontor och produktion i Västervik, R&D i Tranås och Munkedal samt marknadskontor i Stockholm.
För mer information, vänligen besök: www.inzile.com

Hans-Olov-Blom, CEO, hans-olov.blom@ramudden.se, 070 378 62 00
Peter Wergens, CFO, peter.wergens@inzile.com, 073 325 75 04