Ramirentrapporten har tagit tempen på byggbranschen och släpps nu i april.

Ramirentrapporten visar höga siffror på psykisk ohälsa inom byggbranschen

Hela 6 av 10 som jobbar inom byggbranschen har känt oro, ångest eller mått psykiskt dåligt på grund av sitt arbete senaste året. Det visar Ramirentrapporten 2022, som släpps nu i april.

Ramrent har, med hjälp av undersökningsföretaget Novus, genomfört en undersökning bland 500 personer inom byggbranschen, där man ställt frågor om bland annat hälsa och trivsel på arbetet. Resultatet presenteras i Ramirentrapporten*, som i år ges ut för andra året i rad.

Rapporten visar att 62 procent har känt oro, ångest eller mått psykiskt dåligt på grund av sitt arbete det senaste året. 1 av 4 har känt så flera gånger i månaden. Resultatet visar även att endast drygt en av tio har sjukskrivit sig eller sökt hjälp av vården på grund av psykisk ohälsa, vilket indikerar att det här är ett problem man försöker lösa på egen hand.

– 6 av 10 är en hög siffra. Oavsett om den psykiska ohälsan är arbetsrelaterad eller privat – eller en blandning av båda, måste branschen bli bättre på att lyfta problemet. Det är viktigt att skapa trygga arbetsplatser, där medarbetarna vågar berätta om hur de mår, först då kan arbetsgivaren bidra med att sätta in rätt hjälp. Att jobba med att få bort machokulturen är ett sätt för att skapa trygga arbetsplatser. Att ledningen tar initiativet och pratar om psykisk ohälsa, är ett annat, säger Anna Klebe, HR-ansvarig på Ramirent.

Stress är ytterligare ett problem som lyfts fram i Ramirentrapporten. Undersökningen visar att 3 av 4 inom byggsektorn känner sig stressade minst någon gång varje månad. Hela 28 procent känner stress varje dag och 57 procent minst en gång i veckan.

Jämställda arbetsplatser är roligare
    Att jobba med inkludering kan vara en nyckel till ett bra arbetsklimat. Rapporten visar att 8 av 10 tycker att deras arbetsplats behandlar alla lika oavsett kön, bakgrund, etnisk tillhörighet eller sexuell läggning. 86 procent tycker dessutom att det blir en roligare arbetsplats när både kvinnor och män jobbar där.

– 72 procent uppger att man jobbar aktivt med att ta bort machokulturen och tar initiativ för att skapa ökad inkluderingen. Det är positivt och kommer att leda till ett arbetsklimat som i längden även öppnar upp för att prata om känsliga ämnen som t ex psykisk ohälsa, menar Anna Klebe.

* Ramirentrapporten bygger på siffror som Ramirent tagit fram i samarbete med Novus. En enkät har besvarats av 500 byggnadsarbetare, projektledare och arbetsledare inom bygg- och anläggningsbranschen. Rapporten belyser områden som hållbarhet, digitalisering, säkerhet, jämställdhet och inkludering. I enkäten har man även ställt frågor kring psykisk ohälsa och kompetensbehov inom byggbranschen. Läs hela rapporten på ramirent.se

För ytterligare information:

Åsa Frykberg, tf kommunikationschef, Ramirent AB
      Mobil +46 70 758 16 22
      asa.frykberg@ramirent.se

Om Ramirent
      RAMIRENT är ett ledande serviceföretag inom byggbranschen och övriga industrier. Vårt mål är att hjälpa våra kunder att öka så väl säkerheten som effektiviteten ute på arbetsplatserna. Det gör vi genom att leverera de bästa maskin- och säkerhetslösningarna med en oslagbar service och kunskap. Våra kundcenter finns över hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Ramirent har verksamhet i nio länder och är ett av Europas ledande företag, inom maskinuthyrningsbranschen. Ramirent tillhör sedan 2019 Loxamgruppen, vilket är världens tredje största maskinuthyrningsbolag.

Ramirent förvärvade maskinuthyrningsbolaget Stavdal under 2019, vilket innebär att Ramirent nu blir marknadsledande inom den svenska maskinuthyrningsbranschen.

Besök oss på www.ramirent.se eller följ oss på Facebook och Linkedin

Besök oss på www.ramirent.se eller följ oss på Facebook och Linkedin

Bara en av fem inom byggbranschen väljer hållbara alternativ framför billigaste

Byggbranschen tar kliv framåt för att nå målet om netto-nollutsläpp av växthusgaser till 2045, samtidigt som förbättringspotentialen är stor. Detta framgår av Ramirentrapporten* där drygt 500 företrädare för byggbranschen uttalat sig om bland annat sitt hållbarhetsarbete. Exempelvis uppger 8 av 10 tillfrågade i rapporten att de använder miljöanpassade produkter idag. 6 av 10 använder återbruk.

Statistik från Ramirentrapporten visar att fler än var tionde byggnadsarbetare inte tycker att arbetsplatsen känns helt trygg.

Var tionde byggnadsarbetare tycker att arbetsplatsen känns osäker

Byggbranschen tillhör en av de mest olycksdrabbade branscherna. Stress och en kultur där man inte alltid tar säkerhetsreglerna på allvar är två anledningar till att fler än var tionde byggnadsarbetare inte tycker att arbetsplatsen känns säker. 6 procent uppger även att det finns svart arbetskraft på deras byggarbetsplats. Det visar Ramirentrapporten* där drygt 500 personer inom byggbranschen tillf

Mer jämställda arbetsplatser blir både roligare och mer effektiva, visar Ramirentrapporten.

8 av 10 tycker att jämställda byggarbetsplatser blir roligare

Idag är ca 11 procent av de som jobbar inom byggbranschen kvinnor. En siffra som ökar, om än långsamt. Samtidigt är viljan att skapa en jämställd bransch stor. Det visar årets Ramirentrapport. 8 av 10 tycker att den egna arbetsplatsen är inkluderande och drygt hälften tycker att en jämställd arbetsplats blir mer effektiv. Bara 68 procent tycker dock att deras arbetsplats är anpassad för kvinnor.

En ökad digitalisering skulle bidra till en mer effektiv byggbransch, enligt Ramirentrapporten.

Ramirentrapporten visar: 4 av 10 anser att byggarbetsplatsen behöver bli mer digital

Drygt 4 av 10 som jobbar inom byggbranschen idag anser att deras arbetsplats behöver bli mer digital inom de närmsta tre åren, för att vara konkurrenskraftig. 40 procent säger att ökad digitalisering skulle hjälpa dem att få bättre koll på projekten, 33 procent att det skulle gå lättare att planera personalresurserna och 23 procent att det skulle ge ett bättre utnyttjande av maskiner och material