Ramirent och Carillion tecknar samarbetsavtal

Carillion Rail Sverige AB bygger och underhåller spårsystem för järnvägar och har idag ett antal små och mellanstora maskiner för detta ändamål. Ramirent AB är ett av Sveriges ledande maskinuthyrningsföretag, med lång erfarenhet och ett rikstäckande nätverk av kundcenter. För att skapa en bättre och mer effektiv maskinhantering väljer nu Carillion etablera ett samarbete med Ramirent. Syftet är att samarbetet ska resultera i ett kommersiellt outsourcingavtal, där Ramirent övertar delar av Carillions maskinpark. Vidare kommer viss utrustning att kvarstanna i Carillions ägo, men administreras, transporteras och förvaras av Ramirent. Dessutom kommer Carillion att hyra sitt övriga maskinbehov av Ramirent. - Maskiner kräver omsorg, service och inte minst tekniskt kunnande. Ramirents djupa kunskaper inom maskinuthyrning och deras välutvecklade transport- och administrativa system, gör dem till en intressant samarbetspartner, säger Carillions vd, Lars Nihlén. - Affären med Carillion är av strategiskt betydelse – inte enbart för Ramirent, utan för hyresmarknaden i sig, säger Ramirents vd, Mikael Öberg. Den är ett exempel på att industrin i allt större utsträckning väljer att skapa ett närmare samarbete med hyresbranschen, som ett led i att få en effektivare maskinförsörjning. För ytterligare information, vänligen kontakta: Mikael Bengtsson, distriktschef Ramirent Syd, 042-25 66 46, 070-675 51 50 Mikael Öberg, vd Ramirent AB, 031-57 84 30, 070-671 90 04 Lars Nihlén, vd Carillion Rail Sverige AB, 040-663 98 14, 0708-66 94 78 Bianca Timoteusson, informationsansvarig Ramirent AB, 031-57 84 31, 070-658 63 07 __________________________________________________________RAMIRENT AB Tagenevägen 25, 425 37 Hisings Kärra Telefon 031-57 84 00 Fax 031-57 84 21 E-post info@ramirent.se www.ramirent.se Ramirent är ett av Nordens ledande maskinuthyrningsföretag som erbjuder maskiner, utrustning och servicetjänster till den professionella marknaden. Ramirent AB är ett helägt dotterbolag till finska Ramirent Oyj. Ramirentkoncernen omsätter cirka 3 Mdr SEK, varav den svenska verksamheten svarar för 30 procent. Carillion är den ledande privata spårteknikentreprenören i Norden som bygger och underhåller spårsystem. Carillion Rail Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Carillion Plc UK. Koncernen omsätter ca 26 Mdr SEK, varav järnvägsverksamheten står för 25 procent. Carillion har systerbolag i Danmark, Norge och Finland.