Björn Wilander är ny chef för Ramirentskolan sedan mitten av augusti.

Björn Wilander blir ny chef för Ramirentskolan

Björn Wilander blir ny chef för Ramirentskolan - en verksamhet som växer kraftigt och som redan har passerat fjolårets siffror, som landade på 1 100 utbildningstillfällen och närmare 7 500 kursdeltagare.

Björn Wilander har över 20 års erfarenhet av uthyrningsbranschen, där han jobbat med allt från kundmottagning och transporter till att vara instruktör för lift och fallskydd. Senaste åren har han fokuserat på att utveckla kvalitets- och miljöarbetet på Swelift, där han även varit ansvarig för uthyrning och utbildning. En bakgrund som gjorde honom till ett självklart val när Ramirent skulle tillsätta ny ansvarig för Ramirentskolan.

- Ramirentskolan har haft en fantastisk utveckling och efter pandemin ser vi ett stort sug efter utbildningar. Vi har redan slagit förra årets siffror då vi hade närmare 7 500 kursdeltagare. Jag kommer att fortsätta vårda det höga förtroendet vi har och leverera kvalitativa utbildningar. Men jag vill även vidga vår kundkrets och nå utanför byggbranschen till de som jobbar på lager, i bilhallar, som fastighetstekniker – ja, överallt där man behöver tänka extra kring säkerheten, säger Björn Wilander.

Han ser också stor potential i att utbilda mer i digitala verktyg, i takt med att branschen behöver anpassa sig till nya arbetsuppgifter. VR, Cad och olika digitala planeringsverktyg, är något han ser ökar inom många branscher och här är behovet av utbildning stort.

Varje år håller Ramirentskolan flera tusen utbildningstillfällen i allt från säkra lyft till fallskydd, truck och arbetsmiljö. Men även VR-utbildningar, digitala utbildningar och E-learning är efterfrågade.

- Min breda bakgrund gör att jag har god insyn i kundernas utmaningar och verksamheter. Det ger mig bra möjligheter att samverka med kunder, deltagare och medarbetare och anpassa utbildningarna efter kundens specifika behov, något jag kommer lägga stor vikt vid.

Björn Wilander tillträdde tjänsten i mitten av augusti och är placerad på Ramirent i Brunna, Stockholm. Han efterträder Mikaela Johansson, som fortsätter som försäljningschef på Ramirent i Göteborg.

För ytterligare information:
Åsa Frykberg, tf kommunikationschef, Ramirent AB
Mobil +46 70 758 16 22
asa.frykberg@ramirent.se

Besök oss på www.ramirent.se eller följ oss på Facebook och Linkedin