Utlysning i humaniora/konstvetenskap

Ragnar Söderberg stiftelse inbjuder i år alla som bedriver forskning och utvecklingsarbete i konstvetenskap att söka medel för projekt upp till 1 miljon kronor. Projekten kan bedrivas vid universitet såväl som museer.

I Ragnar Söderbergs stiftelse finns ett stort intresse för kultur och humaniora i vid bemärkelse. Stiftelsen har sedan grundandet finansierat ett stort antal mindre projekt i detta härad med spridning inom alla humanistiska discipliner (kategorin Övriga anslag). Från och med i år har styrelsen beslutat att koncentrera arbetet inom detta område till en utlysning i humaniora, särskilt konstvetenskap.

Vi har medvetet valt att använda beteckningen humaniora och inte humanistisk forskning. Vi är väl medvetna om att detta öppnar upp för en vidare tolkning, som kan fokuseras med en annan vanlig benämning, nämligen forskning och utvecklingsarbete. Vi åsyftar däremot inte det som är utövad konstnärlig verksamhet; däremot ryms forskning om såväl som i konst i vårt intresseområde. De som arbetar med forskning och utveckling inom museer och motsvarande institutioner inbjuds också att söka. Notera dock att vi inte ger anslag till löpande verksamhet utan endast till avgränsade projekt.

Praktiskt om ansökan
Ansökningsperioden är liksom tidigare år 6 augusti - 30 augusti (kl 15.00). Ansökan görs i stiftelsens ansökningsystem via stiftelsens hemsida. Ansökan kan omfatta maximalt 1 miljon kronor per projekt. Stöd till doktorander ges inte.

Läs mer på www.ragnarsoderbergsstiftelse.se/humaniorakonstvetenskap