Benjamin Portin stärker Radonovas kompetens på konsumentmarknaden

Benjamin Portin stärker Radonovas kompetens på konsumentmarknaden

Radonova har under det senaste året breddat sitt produktutbud för konsumentmarknaden, bland annat med EcoQube, ett digitalt radoninstrument för kontinuerlig mätning av radon i villor och lägenheter. För att fortsätta och utveckla satsningen på konsumentmarknaden har Benjamin Portin anslutit till divisionen.

– Det har hänt väldigt mycket på senare år och i dag finns det radoninstrument på konsumentnivå med hög mätsäkerhet vilket inte alltid har varit en självklarhet för den här typen av produkter. Med EcoQube har vi valt ut det i särklass bästa instrumentet i sitt slag, baserat på en avancerad teknik framtagen av Ecosense Inc från Silicon Valley i USA. Att jobba med instrument i framkant av utvecklingen känns förstås inspirerande, särskilt när Radonova nu har en bred produktportfölj med väldigt kvalificerade instrument, kommenterar Benjamin Portin, tillväxtansvarig för konsumentmarknaden på Radonova i Europa.

Fördelar med ett digitalt radoninstrument

Digitala radoninstrument av hög kvalitet anses numera vara ett fullgott komplement till traditionella radondosor, dock ska radondosor fortfarande vara det huvudsakliga mätverktyget för en godkänd radonmätning. Med ett digitalt instrument möjliggörs flera typer av uppföljande mätningar. EcoQube är exempelvis utmärkt för privatpersoner som vill följa upp hur radonhalten varierar vid en radonåtgärd eller förändring i ventilationen. EcoQube kan i det sammanhanget användas av villaägare som har installerat en så kallad radonsug och vill se effekten av en sådan när den är av- och påslagen.

Precisionen skiljer sig bland digitala radoninstrument

Det finns i dag ett flertal olika digitala radonmätare där fokus i allmänhet ligger på hur radonhalten presenteras, antingen i appar eller på displayer. Det viktigaste är dock att kontrollera hur säkert och noggrant radonmätaren detekterar radongas. Att mäta den radioaktiva radongasen är betydligt mer komplicerat jämfört med andra gaser. Detta eftersom man på ett tillförlitligt sätt måste ta hänsyn till det radioaktiva sönderfallet från radongasen.

– Det är viktigt för konsumenter utan större förkunskap att förstå det faktum att de billigare radonmätarna inte visar radonhalten i realtid, i stället visar de ett medelvärde av radonhalten för de senaste 12 timmarna. Där uppstår det problem när exempelvis en villaägare vill se effekten av förändrad ventilation – detta blir inte möjligt då man inte kan se variationen över dygnet, fortsätter Benjamin.

För att avsluta, hur ser framtiden ut för digitala radoninstrument?

– Marknaden för denna typ av instrument kommer fortsätta att växa under de kommande åren, och vinnarna kommer bli de aktörer som kan garantera hög mätsäkerhet, erhålla radonhalter i realtid och ha en god användarvänlighet. Instrument som besitter denna kapacitet kommer vara ett utmärkt verktyg för privatpersoner när de vill optimera sin inomhusmiljö, avslutar Benjamin.

Fakta om EcoQube

• Första mätresultatet erhålls inom 10 minuter och ett tillförlitligt resultat inom en timme, jämfört med andra instrument som kan ta upp till ett dygn.
  • Mer exakt än andra instrument för hemmabruk med en branschledande radonmätningskänslighet på 40 pulser per timme vid 50 Bq/m3 (30 gånger känsligare än branschstandard för radoninstrument för hemmamiljö).
  • Instrumentet ger en statistisk onoggrannhet vid en timmas medelvärdestid som är bättre än +-15 % (@ 200 Bq/m3, 1 std avv).
  • Wi-Fi ansluten – instrumentet ansluts enkelt till Wi-Fi-router i hemmet. Ingen övrig trådlös utrustning behövs.
  • Smartphone App (Android, iOS) gör det möjligt att övervaka radonhalter i realtid var som helst, när som helst.
  • Kompakt och enkel kubdesign, passar i handflatan. Det rena och moderna utseendet gör instrumentet enkelt att placera i hemmet.
  • Idealisk lösning för att följa upp hur radonhalten varierar efter en radonsänkande åtgärd eller förändring i ventilationen.

För mer information om radon och radonmätning besök vår hemsida.